مذاکره ایران و پاکستان برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد

سرپرست اداره کل شبه قاره سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه تجارت ایران و پاکستان درسال ۲۰۲۲ به حدود ۲ میلیارد دلار رسید، اعلام کرد: در کنار اجرای توافقنامه تجارت ترجیهی، مذاکرات برای انعقاد توافقنامه تجارت آزاد بین دو کشور در حال انجام است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، محمدصادق قنادزاده اظهار داشت: پاکستان یکی از شرکای اصلی و راهبردی مان در منطقه است، استان های ما با هم مرز مشترک دارند. در حوزه تجارت با پاکستان که موضوع نهایی کردن توافق نامه تجارت آزاد است.

وی افزود: در حوزه تجارت آزاد سند اصلی توافقنامه را که دو تا دولت امضا کردند، مجلس هم مصوب کرده است و بررسی محدودیت و ممنوعیت کالاها در حال بررسی است. اما به دلیل اینکه این کار زمان بر و تخصصی است و تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی نفع و مرتبط باید اظهارنظر بکنند به همین جهت موضوع تجارت آزاد در دستورکار جدی ماست، ولی در مسیر انجام کارهای فنی آن هستیم.

قنادزاده گفت: موضوع بعدی که با پاکستان داریم موضوع تجارت ترجیحی است. در سال ۲۰۰۶ یک توافق نامه تجارت ترجیحی با پاکستان امضا کردیم که ۳۱۷ یا ۳۱۸ قلم از کالاهای ما و ۳۷۰ یا ۳۸۰ قلم از کالاهای آن‌ها مشمول تجارت ترجیحی قرار گرفتند. در سال ۲۰۱۶ محدودیت‌هایی ایجاد شد که این توافق نامه عملا مقداری عقب‌تر ماند.

این مقام مسئول اظهار داشت: سال گذشته بار دیگر با کمک دستگاه‌های این محدودیت‌ها برداشته شد و در حال حاضر تجارت ترجیحی بین ایران و پاکستان مثل روز اول در جریان است.

وی در باره میزان تجارت دو کشور گفت: تجارت مان با پاکستان در سال ۲۰۲۲، حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود که بر اساس هدف گذاری که انجام شده ظرف سه سال آینده باید به ۵ میلیارد دلار برسد.

کد خبر 61432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =