۲۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری توسط ایمیدرو در کشور انجام شد

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: تاکنون بیش از ۲۳ میلیارد دلار توسط ایمیدرو و شرکت‌های تابعه در کشور سرمایه‌گذاری شده که توسعه اشتغال و اقتصادی را در پی داشته است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، وجیه‌الله جعفری در مراسم انعقاد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی احداث مدول اول تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین و شبکه جمع‌آوری فاضلاب با هدف تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد قاینات که روز چهارشنبه در فرمانداری قاینات برگزار شد، افزود: تلاش ما در مجموعه ایمیدرو و شرکت‌های وابسته بر این است که در نگاه اول سرمایه‌گذاری را با هدف ایجاد اشتغال و فعال کردن ظرفیت‌های منطقه دنبال کنیم.

وی گفت: در برنامه سال‌های آتی ایمیدرو هم بیش از ۱۲ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه‌گذاری در کشور وجود دارد و زنجیره‌های مختلف معدنی از اکتشاف، استخراج، فرآوری و رساندن محصول اولیه به صنایع بعدی برای توسعه اقتصادی کشور با هدف ایجاد ارزش افزوده دنبال شده است.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب قاین برای مجتمع فولاد را گام مهمی در راستای اهداف زیست‌محیطی و حفظ منابع آبی عنوان کرد و گفت: توسعه فولاد در شهرستان قاینات دنبال شده و این فضا توسعه اقتصادی و اشتغال را در منطقه به دنبال خواهد داشت مشروط بر اینکه همه مسوولان استان هماهنگ باشند و تمامی جوانب را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به افتتاح رسمی بخش احیای مستقیم کارخانه فولاد قاینات در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور ادامه داد: بخش فولادسازی این مجتمع نیز بیش از ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و طرح فولاد آلیاژی را هم در دستور کار داریم.

جعفری گفت: طرح آهک هیدراته و احداث نیروگاه خورشیدی ۲٠ مگاواتی جزو طرح‌هایی است که برای شهرستان قاینات در دست مطالعه است.

وی افزود: ایمیدرو در ابعاد مختلف سعی کرده به تقویت زیرساخت‌ها در کشور کمک کند و برای تامین ۱۵ هزار مگاوات برق با وزارت نیرو تفاهم‌نامه منعقد شده است که توسط شرکت‌های تابعه دنبال می‌شود و امسال یکی از آنها به بهره‌برداری می‌رسد و بخش دیگری ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: همچنین در بخش تامین آب ۲ شرکت بزرگ وابسته به ایمیدرو در حال اجرای سه خط انتقال آب از خلیج فارس و یک خط انتقال از چابهار هستند و با خط انتقالی که از خراسان جنوبی عبور می‌کند امیدواریم بخشی از کمبود آب استان رفع شود.

وی افزود: بخش از آب مورد نیاز صنایع از جمله فولاد قاینات با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب، ایجاد خط انتقال و استفاده از پساب تامین می‌شود که در حفظ محیط زیست و منابع آبی موثر است.

جعفری بر استفاده از نیروهای بومی در واحدهای صنعتی تاکید کرد و گفت: برای ایجاد اشتغال باید افراد متخصص را پرورش دهیم تا امکان جذب نیروی بومی وجود داشته باشد لذا باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در منطقه تقویت کنید و ابتدا نیازسنجی صورت گیرد تا متناسب با نیاز، نیرو جذب شود.

وی افزود: اکتشاف معدنی را در استان خراسان جنوبی به صورت گسترده دنبال می‌کنیم که تا امروز ذخایر خوبی در استان کشف شده است و باید صنایع پایین دستی که اشتغال ایجاد می‌کند در سطح استان پیگیری شود.

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: سه میلیارد دلار ذخایر معدنی جدید در خراسان جنوبی کشف شده که طی ۲ سال آینده به اعداد قابل توجهی می‌رسد و ظرفیت خوبی است که باید برای استخراج و فرآوری آنها تلاش کرد.

وی افزود: آموزش گوهرسنگ‌ها در شهرستان‌های فردوس و نهبندان در حال اجراست و در قاینات هم برنامه‌ریزی شده است.

استاندار خراسان جنوبی هم در این مراسم گفت: بخش فولادسازی کارخانه فولاد قائنات در حال حاضر ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بنا به برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

جواد قناعت افزود: احداث تصفیه‌خانه فاضلاب قاین یکی از پروژه‌های مهمی است که در شهرستان قاینات اجرا می‌شود و مجتمع فرآوری مواد نسوز نیز در دهه فجر با هزار میلیارد تومان برآورد هزینه کلنگ‌زنی شد.

وی گفت: پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب قاین که حدود هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، در سرجمع برنامه‌های دهه فجر استان عنوان نشد اما خوشبختانه عملیاتی شد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در اطلاعاتی که برای برنامه‌های دهه فجر عنوان شد، تعداد پروژه‌ها هزار و ۵۵۲ مورد با پنج هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان اعتبار عنوان شده بود که با احتساب این ۲ پروژه، حجم اعتبار پروژه‌های استان هفت هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه با استقرار دولت سیزدهم شاهد شتاب گرفتن روند اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام هستیم، گفت: با اهتمام دولت، بخشی از واحدهای تولیدی غیرفعال احیا شده و تعدادی از واحدهای تولیدی که با یک سوم ظرفیت فعالیت می‌کردند، به چرخه تولید با ظرفیت واقعی بازگشته‌اند.

قناعت افزود: یکی از پروژه‌های مهمی که طی هشت ماه گذشته به طور جدی دنبال شد، همین تصفیه‌خانه فاضلاب قاین بود که امروز شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

وی با بیان اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب یک پروژه چند وجهی است، گفت: این پروژه در حالی که آب مورد نیاز کارخانه فولاد را تامین می‌کند، مشکل فاضلاب شهر قاین را نیز حل خواهد کرد.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: پساب تصفیه‌خانه که به کارخانه تزریق می‌شود، نیاز این واحد تولیدی به منابع آبی را کاهش می‌دهد و اجرای این پروژه ضمن جلوگیری از برداشت بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، به سلامت مردم و محیط زیست کمک می‌کند.

وی افزود: احداث تصفیه‌خانه و شبکه جمع‌آوری فاضلاب از پروژه‌های خوب، قابل قبول و کلیدی برای شهرستان قاینات است که همه باید سعی کنیم هرچه زودتر به سرانجام برسد.

کد خبر 61130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =