یارانه بخشودگی بهای آب و برق به عنوان مشوق اصلاح الگوی کشت اعمال می‌شود

وزیر جهادکشاورزی گفت: یارانه بخشودگی بهای آب و برق، با موافقت شورای عالی آب، به عنوان مشوق برای اجرای اصلاح الگوی کشت اعمال می‌شود.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد روز جمعه در جمع خبرنگاران استان سمنان در شهر دامغان ابراز داشت: اصلاح الگوی کشت مقوله‌ای است که طی چندین سال گذشته به آن پرداخته می‌شد، اما عملیاتی نشده بود و اکنون اجرای اصلاح الگوی کشت با اهتمام ویژه در دولت سیزدهم دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: اعمال عوارض صادرات از دیگر رویکردهای دولت برای افزایش کشت محصولات راهبردی و کم‌آب‌بر و کاهش محصولات آب‌بر به منظور پیشبرد طرح اصلاح الگوی کشت است.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم با تمام ظرفیت برای رفع موانع اجرای طرح اصلاح الگوی کشت پای کار است و به منظور برنامه‌ریزی برای تحقق این راهبرد مهم در کشاورزی، کارگروه ملی اصلاح الگوی کشت با دستور رئیس جمهور ابلاغ شده است.

ساداتی‌نژاد بیان کرد: کارگروه ملی اصلاح الگوی کشت در کشور به ریاست معاون اول رئیس جمهور و در استان‌ها به ریاست استانداران برای هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی به منظور عملیاتی کردن اصلاح الگوی کشت به زودی تشکیل جلسه خواهند داد.

وی یادآور شد: معیار پرداخت اعتبارات فنی، تسهیلاتی، اعمال یارانه از این پس بر اساس الگوی کشت خواهد بود.

وزیر جهادکشاورزی گفت: برای اولین بار در سال ۱۴۰۲، ردیف بودجه‌ای برای اجرای الزامات اصلاح الگوی کشت در نظر گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: مذاکرات با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و کمیسیون کشاورزی برای تعریف ردیف بودجه برای اجرای الزامات اصلاح الگوی کشت انجام شده است.

دامغان بالاترین میزان برداشت پسته در واحد سطح را از آن خود کرد

وزیر جهادکشاورزی گفت: دامغان در زمینه عملکرد میزان برداشت پسته در واحد سطح (به‌ازای هر یک هکتار) رتبه اول کشور را از آن خود کرده است و این عملکرد مطلوب نتیجه سخت‌کوشی باغداران استان سمنان در زمینه‌های مختلف مانند توجه به نوسازی باغات و تغذیه درست است.

وزیر جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: باغ‌های پسته دامغان از لحاظ وسعت در رتبه پنجم کشور قرار دارد و امید است با برنامه‌های حمایتی دولت وسعت کشت در استان سمنان و دیگر استان‌ها افزایش یابد.

میانگین برداشت پسته در هر هکتار در کشور ۳.۵ تن است، اما این میزان در شهرستان دامغان تا ۱۲ تن نیز افزایش داشته و در یک‌ مورد نیز رکورد ۴۵ تن برداشت در هکتار در شهرستان دامغان ثبت شده است.

نهمین جشنواره ملی پسته ایران در دامغان روز چهارشنبه با حضور مهمانهای خارجی، مسوولان ملی و استانی با هدف زمینه‌سازی برای بهبود محصول، کمک به فرآوری، معرفی تولیدات جانبی و ایجاد شور و نشاط در مردم، معرفی دامغان و پسته این شهرستان از روز بیست و هفتم ماه جاری آغاز به کار کرده بود.

آیین های افتتاح و اختتامیه نهمین جشنواره ملی پسته دامغان در فرهنگسرای شهید شاهچراغی دامغان برگزار و برنامه‌های جنبی متعددی نیز برای این جشنواره ملی پیش بینی شده بود که برپایی بیش از ۲۰ غرفه عرضه محصولات و تولیدات مختلف، از جمله برنامه‌های این جشنواره سه روزه بود.

بیش از ۱۷ هزار هکتار از وسعت باغ‌های استان سمنان مربوط باغ‌های پسته است. پسته یکی از ظرفیت‌های دارای ارزش افزوده در بخش کشاورزی استان سمنان است.

پنج‌هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم در زمینه پسته مشغول به کار هستند و سالانه ۲۱ هزار تن پسته در دامغان تولید می‌شود و ۱۲۴ مرکز فعال فرآوری پسته در دامغان فعال است که ۳۰ واحد مکانیزه محسوب می شود.

دامغان یکی از کهن‌ترین و باستانی‌ترین شهرهای ایران واقع در استان سمنان است که در مسیر رودخانه چشمه‌علی شکل گرفته و در دوره شاهنشاهی اشکانی اولین پایتخت اشکانیان در ایران بود. نام قدیم آن دِه‌مغان و صددروازه بوده‌است و دارای آثار باستانی فراوانی از جمله مسجد تاریخانه، تپه حصار، برج طغرل، پیر علمدار، قلعه‌های گرد کوه، مهر نگار و منصور کوه، است.

کد خبر 57199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =