بازار منطقه همچنان علاقه به افزایش حجم تجارت با ایران دارد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: گرچه در یک دهه گذشته سهم ایران از بازارهای منطقه کاهش یافته اما این بازارها همچنان به دلایل مختلفی از جمله کیفیت کالا، قیمت مطلوب، نزدیکی سلیقه و همچنین اشتراکات فرهنگی و تمدنی، تمایل بالایی به گسترش مبادلات تجاری با ایران دارند.

فرزاد کیاست روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه، بهبود زیرساخت‌های موجود و ارتقاء امکانات در پایانه‌های مرزی را از ضروری‌ترین اقدامات برای نیل به این هدف ذکر و تصریح کرد: گمرک‌های مرزی باید آماده افزایش حجم صادرات و واردات و در مجموع توسعه مراودات بازرگانی با دیگر کشورها بخصوص همسایگان باشند.

وی افزود: گرچه ایالات متحده بیش از ۵ سال است که به طور یکطرفه از برجام خارج شده و این اقدام آمریکایی‌ها به صورت کاملاً ناعادلانه آسیب‌های بسیاری به اقتصاد ایران وارد کرده اما حالا شرایط جهان تغییر کرده و ایالات متحده نیز به خوبی می‌داند که تحریم نه تنها نمی‌تواند ادامه‌دار باشد بلکه ادامه آن هم هزینه‌بر است و هم کارآیی گذشته را ندارد لذا اقدام به مذاکره با ایران برای رفع موانع موجود در همکاری های اقتصادی کرده است.

این کارشناس با اشاره به لزوم افزایش حجم و ارزش مبادلات با کشورهای همسایه، ادامه داد: براساس آمار موجود حجم تجارت خارجی ۱۵ کشور همسایه ایران به حدود دو هزار میلیارد دلار در سال می‌رسد و اقتصاد ایران این ظرفیت دارد که بخشی از کالاهای موردنیاز این کشورها را تامین کند اما در حال حاضر ایران سهم اندکی در تامین مایحتاج آنها دارد.

وی گفت: آنچه از شواهد و قرائن برمی‌آید، برجام به نقطه توافق خواهد رسید و این یعنی کشور می‌تواند با آسودگی بیشتر و صدالبته محدودیت‌های بسیار کمتر، بازار صادراتی خود را افزایش دهد.

وی افزود: توسعه تجارت با همسایگان و کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت سیزدهم بوده و سازوکار مناسب، پیگیری و اجرای این سیاست در وزارت امور خارجه طراحی و عملیاتی شده است.

کیاست با اشاره به اینکه بهبود زیرساخت‌های موجود در گمرک‌ها می‌تواند زمینه لازم را برای توسعه این روابط ایجاد کند، تاکید کرد: خوشبختانه نگاه دولت به کشورهای همسایه، همگرا با اصول صادراتی است و به همین دلیل در همین مدت اندک نیز تنها از مرز خسروی معادل ۳۵۰ میلیون دلار کالا به عراق صادر شده که این یعنی نسبت به سال گذشته در هر دو آیتم حجم و ارزش، کشور رشد بالاتر از ۶۰ درصدی را در بازار عراق تجربه کرده است.

این فعال اقتصادی در پایان تاکید کرد: برای تداوم روند افزایش حجم مبادلات با همسایگان بعد از امضای برجام لازم است تدابیر و برنامه های لازم تدوین و تصویب شود تا بتوان اهداف اقتصادی مورد نظر دولت سیزدهم را تحقق بخشید.

کد خبر 55727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =