صالح‌آبادی: سامانه «محچک» اعتبار چک را بازمی‌گرداند

رییس کل بانک مرکزی گفت: با رونمایی از سامانه محچک، شاهد بازگشت اعتبار به چک خواهیم بود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، «علی صالح آبادی» در برنامه رونمایی از سامانه محچک اظهار داشت: سامانه محچک یکی از پیچیده ترین سامانه های بانکی است که از خردادماه اقدامات لازم برای راه‌اندازی آن انجام شد.

وی افزود: با راه‌اندازی این سامانه امکان مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک به میزان مبلغ چک مسدود می‌شود.

رییس شورای پول و اعتبار افزود: این سامانه امکانی فراهم می‌کند که اعتبار دوباره به چک بازگردد البته پیش از این با راه‌اندازی سامانه صیاد امکان ثبت، استعلام و تایید چک امکان فراهم شده بود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: امروز با راه‌اندازی سامانه محچک، آخرین حلقه از برگشت اعتبار به چک انجام شد و مردم می‌توانند بدون اینکه همدیگر را بشناسند، از طریق چک به هم اعتماد کرده و معاملات خود را انجام دهند.

صالح‌آبادی ادامه داد: با آغاز به کار سامانه محچک، پرونده‌های قضایی درباره چک کمتر خواهد شد. اکنون، قاضی به طور برخط می‌تواند دستور مسدودی حساب‌های چک برگشتی را بدهد.

وی بیان کرد: امروز شاهد تحول مهم در صنعت بانکداری هستیم که ابزار مهمی به نام چک را معتبر می‌کند و موجب بازگشت اعتماد به چک می‌شود.

این مقام مسوول گفت: با اجرای قانون جدید چک امکان رفع سوءاثر از چک به سه روز کاهش یافت.

انتشار ۷۵۶۰ میلیارد تومان اوراق در یک ماه 

صالح‌آبادی در خصوص اوراق گام نیز گفت: تولیدکننده برای خرید مواد اولیه می‌تواند به جای پول نقد با اعتباری که نزد بانک دارد اوراق به فروشنده بدهد و بانک اوراق را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: دریافت‌کننده اوراق در صورت نیاز می‌تواند اوراق را در بازار سرمایه تنظیم و مبلغ دریافت کند و با این اقدام نقدینگی در بازار کاهش می‌یابد.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: با توسعه ابزارهای اعتباری چرخه اقتصاد می‌چرخد و در بحث اقتصاد کلان اتفاق مثبتی می‌افتد.

به گفته وی حجم انتشار اوراق از بهمن ۹۹ تا تیرماه سال جاری ۸۸۰۰ میلیارد تومان بود و طی یک ماه این رقم به ۷۵۶۰ میلیارد تومان رسید.

نظر خود را در مورد طرح بانک مرکزی مجلس ارائه کردیم

رئیس کل بانک مرکزی درباره بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران در مجلس، گفت: این طرحی است که نمایندگان تهیه کردند و ما هم به‌عنوان بانک مرکزی نظرات خود را ارائه کردیم.

وی ادامه داد: بخشی از نظرات بانک مرکزی در طرح بانکداری مجلس اعمال شده و نیازمند اصلاحاتی است. ما پیشنهادات خود را ارائه کردیم و چنانچه اعمال شود، اقتدار خوبی به بانک مرکزی می‌دهد.

صالح‌آبادی درباره رمز ریال نیز بیان کرد: رمز ریال بانک مرکزی به‌صورت آزمایشی آخر شهریور اجرا می‌شود.

کد خبر 55588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =