وزیر جهاد کشاورزی: ابلاغ الگوی کشت از ابتدای پاییز در کشور/ کشاورزی تهران بهینه می شود

وزیر جهادکشاورزی از ابلاغ الگوی کشت در کشور از ابتدای پاییز خبر داد و گفت: با اجرای این الگو علاوه بر مصرف بهینه آب، درآمد بیشتری نصیب کشاورزان می شود.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد امروز(جمعه) پس از بازدید از برخی مجتمع های کشاورزی و دامپروری اسلامشهر به خبرنگاران توضیح داد: اسلامشهر قطب کشاورزی، دامپروری و صنایع غذایی در استان تهران است؛ در هر سه بخش ظرفیت خوبی دارد و مردم سخت کوشی دارد.

وی همچنین با رد شایعاتی مبنی بر جمع شدن کشاورزی در استان تهران، توضیح داد: مگر می شود کشاورزی را جمع کرد؛ کشاورزی قابل جمع شدن در هیچ استانی نیست و منابع آب محدود و گران قیمت است و با الگوی کشت باید کشاورزی را بهینه کنیم.

ساداتی نژاد افزود: به دلیل شرایط اقلیمی دچار بحران آب در مناطق مختلف کشور هستیم و اخیرا که در وزارت خانه میزبان رییس جمهور بودیم که او تاکید زیادی بر موضوع الگوی کشت داشت.

وزیر جهاد گفت: از ابتدای پاییز امسال الگوی کشت را ابلاغ خواهیم کرد و با ایجاد مشوق ها تلاش می کنیم تا کشاورزان ما به سمت رعایت این الگو، یعنی استفاده بهینه از آب و بهره روی حرکت کنند.

وی ادامه داد: رعایت الگوی کشت موجب می شود آب کمتر مصرف و درآمد بیشتر برای کشاورز ایجاد شود.

ساداتی نژاد در بخش دیگری از سخنانش گفت: نکته ی دیگری که رییس جمهور دستور داد این بود که پس از ابلاغ الگوی کشت، کشاورزانی که با این الگو همراهی کنند در موضوع آب بها کمک شوند که این مهم را با وزیر نیرو در حال انجام هستیم.

وی این را هم گفت که ما باید سبزی صیفی را از کشت در زمین به سمت گلخانه می بریم و برای این کار باید ۱۰۰ هزار هکتار گلخانه داشته باشیم و الان ۲۳ هزار هکتار گلخانه داریم.

وزیر جهادکشاورزی افزود: در واقع با این کار سبزی صیفی که اصطلاحا پرآب است را در گلخانه که مصرف آب کمتری دارد، کشت می کنیم و در نهایت زمین و آب را به کشت غلات اصلی می بریم.

ساداتی نژاد اضافه کرد: برنامه داریم که در ۵۰ میلیون هکتار مراتع خود علوفه بکاریم که از آب سبز هم استفاده می کند؛ ما بنابر دستور  رهبری باید برای تامین امنیت غذایی پایدار حرکت کنیم.

وی ضمن تشریح برخی از سیاست های موفق دولت در حوزه کشاورزی، گفت: قیمت گندم در اولین جلسه دولت امسال در سوم فروردین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد و خروجی آن این بود که امروز مرز ۷ میلیون تن را در خرید رد کردیم و این سیاست در سال آینده ما را در گندم و جو خودکفا خواهد کرد.

وزیر جهاد یادآور شد: موضوع دیگر پرداخت یارانه به کشاورزان بود که عملیاتی شد و قیمت کود را هم پایین آوردیم و ثمره آن، افزایش ۲۵ درصدی تولید برنج، جو و علوفه در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی بعدازظهر جمعه به منظور بازدید از برخی مجتمع های کشاورزی و دامپروری، نشست با بهره برداران بخش کشاورزی و بررسی مسائل و مشکلات کشاورزان و دامداران به شهرستان اسلامشهر سفر کرد.

کد خبر 55472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =