فعال کردن موافقت‌نامه‌های تجاری اکنون مهمتر از بازگشت به برجام است

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه تحریم نباید سبب بن‌بست فکری دولت‌ها در بخش های مختلف اقتصادی و تجاری شود ، معتقد است: در حال حاضر بهتر است حاکمیت به جای تلاش برای بازگشت به برجام، روی فعال کردن موافقت‌نامه‌های تجاری متمرکز شود.

سعید حلاج یوسف زادگان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به برخی از مهمترین موانع در تجارت در سال‌های اخیر، سیاست‌های نادرست دولت را نوعی خودتحریمی به خصوص در حوزه اقتصاد دانست و گفت: در اینکه اکثر کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده با ایجاد تحریم تلاش کردند بخش زیادی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور را غیرفعال کنند و دولت‌ها نیز به دلیل مواضع محکم سیاسی و اعتقادی، نباید از چارچوب‌ ارزش‌های کشور عدول می‌کردند، هیچ شکی نیست اما این موضوع نباید سبب بن‌بست فکری دولت‌ها در بخش های اقتصادی و تجاری کشور می‌شد.

وی افزود: به موازات رایزنی در موضوع برجام و تحریم‌های بین‌‎المللی، یکی از اقدامات مهمی که خیلی پیشترها باید انجام می‌شد بهبود روابط تجاری با کشورهای منافع‌المشترک خاصه همسایگان، در قالب تجارت ترجیحی بود.

حلاج یوسف زادگان ادامه داد: دیدارهای مختلف با رؤسای جمهور و سران کشورهای همسایه، فرصت بسیار مغتنمی برای بهبود روابط اقتصادی در قالب احیاء و یا ایجاد موافقت‌نامه‌های تجاری است.

وی با بیان آنکه به هر حال باید پذیرفت که موضوع برجام ممکن است تا مدت‌ها اقتصاد کشور را درگیر کند و در همین ارتباط یادآور شد: نکته‌ای که در دولت قبل مورد غفلت قرار گرفت و همین غفلت سبب شد حتی در موافقت‌نامه‌های موجود تعداد اقلام صادراتی کاهش چشمگیری داشته باشد که موافقت‌نامه تجاری با ترکیه بهترین مثال برای اثبات این موضوع است.

وی با اشاره به لزوم شناسایی دقیق ظرفیت‌های اقتصادی و نیازهای بازار طرف تجاری، تصریح کرد: ایجاد و فعال کردن کارگروه‌ها و یا حتی کمیسیون‌های مشترک تجاری بین دو کشور می‌تواند بسیاری از مشکلات را حتی در بخش میزان تجارت و کیفیت تولیدات رفع کند.

حلاج یوسف زادگان در انتها تاکید کرد: نکته مهم اما استمرار در این گونه فعالیت‌هاست؛ به عبارت بهتر، این قبیل اقدامات گرچه نتایج مثبت کوتاه‌مدتی دارند اما قطعاً در درازمدت اثرگذاری بالای خود روی شاخص‌های اقتصادی نشان خواهند داد، بنابراین باید بیشتر از گذشته به این امر بها داد.

کد خبر 54519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =