اصلاح نظام مالیاتی می تواند از تبدیل فاصله طبقاتی به شکاف اجتماعی پیشگیری کند

عضو اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: اگر اوضاع موجود در نظام اقتصادی کشور اصلاح نشود، فاصله‌های طبقاتی ایجاد شده به شکاف‌های عمیق اجتماعی تبدیل می‌شود و جامعه چندپاره خواهد شد.

رضا کامی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به لزوم ساماندهی اوضاع اقتصادی کشور و جلوگیری از تبدیل شدن فاصله طبقاتی به شکاف اجتماعی، گفت: اگر اوضاع موجود در نظام اقتصادی کشور که به دلایل متعددی به وجود آمده، اصلاح نشود، فاصله‌های طبقاتی ایجاد شده به شکاف‌های عمیق اجتماعی تبدیل می‌شود و جامعه چندپاره خواهد شد. این مهم یعنی سرمایه‌های اجتماعی به عنوان بزرگترین و مهمترین پشتوانه‌های دولت به معنای عام، از بین خواهد رفت.

وی اصلاح نظام مالیاتی را یکی از مهمترین اقدامات در عدالت اجتماعی دانست و افزود: موضوع مالیات یکی از مهمترین اصول در حفظ و پایداری جوامع بشری است تا جایی که می‌توان آن را ابزاری مهم در تحقق آرمانشهر دانست.

کامی ادامه داد: در واقع، دولت‌ها با اخذ مالیات از دهک‌های پردرآمد که از منابع ذاتی و داشته‌های سرزمینی برداشت بیشتری می‌کنند و بهره‌مندی بالاتری از امکانات عمومی دارند، تلاش می‌کند نیازهای اساسی دهک‌های کم‌درآمد را جبران و شرایط زندگی عمومی را بهبود دهد.

وی بیان کرد: نقطه مقابل مالکیت را می‌توان تورم دانست. تورم به نوعی اخذ مالیات از دهک‌های پایین جامعه برای افزایش بهره‌مندی طبقات بالاتر است. به عبارت ساده‌تر، در اقتصاد تورم‌زا، هزینه‌های دهک‌های پایین به شدت افزایش پیدا می‌کند و دولت‌ها با استفاده از درآمدهای تورمی، هزینه‌های خود را جبران می‌کنند و می‌توانند سرویس‌دهی بهتر و بیشتری به اقشار پردرآمد داشته باشند. وانگهی این افراد عموماً صاحبان مشاغل و صنایع بزرگ هستند و با افزایش تورم، تبعاً با رشد تصاعدی، درآمد بالاتری نیز خواهند داشت.

کامی گفت: این را نیز باید گفت که افزایش مالیات در بخش تولید، هزینه تولیدات را بالا برده و ممکن است موجب افت تولید و به دنبال آن کاهش سطح اشتغال در جامعه شود البته در مورد برخی کالاها بستن مالیات از جنبه‌های گوناگون منفعت نصیب جامعه خواهد کرد. برای مثال مالیات سیگار ضمن اینکه درآمد زیادی نصیب دولت می‌کند اما در نهایت یک رفتار اجتماعی مضر را برای سلامت کلی جامعه کنترل می‌کند.

وی در پایان تاکید کرد: اصلاح نظام مالیاتی، اخذ و بازتوزیع آن می‌تواند یکی از بهترین اقدامات برای اصلاح فضای اقتصادی کشور و پیش‌برنده برنامه‌های دولت خاصه در حوزه توسعه‌ای باشد.

کد خبر 54248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =