گسترش بازارهای صادراتی، قدرت نمایی در عرصه‌های بین‌المللی است

یک کارشناس اقتصادی گسترش بازارهای صادراتی را نوعی قدرت نمایی در عرصه‌های بین‌المللی دانست و گفت: افزایش حجم صادرات انواع کالا و خدمات نه تنها یکی از نشانه‌های مهم اقتدار کشورها در مناسبات بین‌المللی است بلکه این امر سبب تقویت و تثبیت جایگاه دولت ها در داخل کشورهای شان می شود.

سعید حبیبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: از آنجا که اهمیت صادرات به عنوان یکی از مهمترین عوامل رشد اقتصادی بر همه مسئولان و مردم عیان است و تقریباً هیچ فردی نیست که نداند صادرات تا چه اندازه می‌تواند در حذف چالش‌های اجتماعی و اقتصادی بخصوص کاهش فقر و بیکاری و حتی توزیع نابرابر قدرت خرید، اثرگذار باشد؛ به همین دلیل است که این حوزه به عنوان یکی از اهداف مهم همواره مورد توجه دولت‌ها و حکومت‌ها بوده و هست.

وی افزود: صادرات گسترده و حضور مداوم و گسترش یافته در بازارهای جهانی، یکی از نشانه‌های قدرت کشورهای صادرکننده است.

وی بر ضرورت افزایش توجه به تولید محصولات صنعتی تاکید کرد و ادامه داد: روند مراودات تجاری جهان با بهره گیری از فناوری‌های روز، به تدریج در دو حوزه تامین مواد اولیه و محصولات کشاورزی روبه افول است به طوری که کشورها بتدریج دنبال یافتن راههای جدید برای تامین نیاز داخل خود در این دو حوزه هستند لذا تلاش می کنند تا با کمترین قیمت ممکن مایحتاج خود را از رفقا و شرکای تجاری خود تامین کنند که این موضوع نشان می‌دهد توسعه صادرات صنعتی یک اصل مهم برای رسیدن به اهداف اقتصادی است.

حبیبی با بیان اینکه صادرات صنعتی را می‌توان راهی مطمئن و منطقی برای رشد تولید ناخالص ملی و ارزآوری دانست، تصریح کرد: به هر حال باید دانست که محصولات صنعتی امروزه بیشترین سهم را در سبد وارداتی کشورها دارد.

وی تصریح کرد: صادرات مخصوصاً در محصولات و خدمات صنعتی، موتور محرک اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته است و به همین دلیل آنها همواره سیاست‌های جدید برای گسترش آن طراحی و اعمال می‌کنند تا سهم خود را از بازار جهانی افزایش دهند.

حبیبی در انتها با بیان اینکه اقتصاد ما در سال‌های گذشته ارتباط کاملی با اقتصاد جهانی نداشته است، تاکید کرد: ما برای آنکه بتوانیم به آمارهای صادراتی قابل توجه دست پیدا کنیم، باید با جهان آشتی کنیم و از این جهت سرنوشت مذاکرات وین برای بخش خصوصی و صادرکنندگان اهمیت زیادی دارد که امیدواریم هرچه سریعتر ابهامات موجود در مذاکرات روشن شود تا تولیدکنندگان زودتر تکلیف خود را بدانند.

کد خبر 51199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =