معاون وزیر صمت: درج قیمت تولیدکننده، کاهش بهای کالا را به دنبال داشته است

معاون وزیر صنعت،معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: ارزیابی‌های انجام شده از پنج هزار قلم کالا نشان می‌دهد که اجرای طرح درج قیمت تولید کننده منجر به کاهش قیمت‌ها از یک تا ۶۱ درصد شده است.

به گزارش اگزیمنیوز، عباس تابش دوشنبه در دیدار با امام جمعه شیراز افزود: شفاف‌سازی در زمینه عرضه کالا در بیش از ۸۴ هزار قلم با هزینه توزیع ۳۰ درصدی از محل تولید تا خرید توسط مصرف ‌کننده برنامه‌ریزی شده که گام به گام این موضوع در قالب طرح درج قیمت تولید کننده و در گام جدید آن راه‌اندازی و ایجاد سامانه مصرف‌کنندگان اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس ماده ۱۵ قانون نظام صنفی در عرضه کالاها، خرده‌فروشان نیز باید در عرضه کالا و خدمات قیمت فروش و ارائه خدمات را شفاف به متقاضیان اعلام کنند که با اجرایی شدن طرح درج قیمت تولیدکننده تاکنون هفت هزار کالا مشمول این طرح شده‌اند.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان گفت: در بحث تامین و تولید کالای اساسی به ویژه در شب عید و ماه مبارک رمضان هیچ مشکلی نداریم.
لزوم اطلاع رسانی در خصوص طرح درج قیمت تولید کننده
نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز هم، تحقق اهداف اجرای طرح درج قیمت تولید کننده و شفافیت در زمینه ارائه کالا و خدمات مورد نیاز متقاضیان را مهم دانست و گفت: ضرورت دارد که در خصوص این طرح و اهداف و مزایای آن به شهروندان اطلاع رسانی شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام افزود: یکی از ابزارهای لازم در اعمال حکمرانی اقتصادی جامعه اسلامی اطلاع‌رسانی مناسب و فراگیر است که در این زمینه لازم است برنامه‌ریزی و هماهنگی مناسبی با رسانه‌های مختلف ملی و استانی انجام شود تا بتوان مردم را از طرح آگاه کرد.

وی ادامه داد: در معاملات تجاری گذشته میزان سود از عرضه کالا یک به ۱۰ یا همان ۱۰ درصد بوده اما امروز این میزان به ۶۰ یا حتی ۱۶۰ درصد می‌رسد که این بدان معناست که مصرف‌ کننده باید اجناس را چندین برابر قیمت واقعی آن خریداری کند.

مسیر عرضه و تقاضای کالا و خدمات باید کاهش یابد
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، بر لزوم کاهش مسیر عرضه و تقاضای کالاها و خدمات و شفاف‌سازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: فرآیند تولید تا مصرف باید گام به گام باشد و در این راه شفافیت و نظارت بر توزیع محصولات بسیار حائز اهمیت است.

حمیدرضا ایزدی افزود: در بازار مصرفی باید در کنار نظارت و بازرسی مسئولان و کارشناسان دولتی، نظارت مردمی نیز حاکم شود.

وی اطلاع‌رسانی در خصوص تحقق اهداف طرح درج قیمت تولید کننده و خرید شفاف کالا را مهم دانست و ادامه داد: در این زمینه برنامه‌ریزی و اقدامات متعددی انجام گرفته که این موضوع در قالب یک بسته اطلاع‌رسانی جامع و فراگیر به اطلاع مردم خواهد رسید تا موضوع با مدیریت و نظارت شهروندان به نتایج بهتری در جهت حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان منتهی شود.

کد خبر 51150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =