توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه سبب افزایش صادرات می شود

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه گفت: برقراری و توسعه مراودات تجاری با کشورهای همسایه نه تنها یک انتخاب خوب در بازار بین‌المللی است، بلکه در شرایط کنونی که کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی و محدودیت‌های بانکی امکان مانور مناسبی در انتخاب بازار هدف ندارد، یک ضرورت است.

احمد دلیری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، سهم بازار منطقه در توسعه همکاری ها در بخش های مختلف صادرات و واردات را بسیار بالا دانست و افزود: از آنجا که بازار چند صد میلیونی اطراف ایران، می تواند در گسترش مبادلات تجاری ما با جامعه جهانی نقش اساسی ایفا کند، دستگاههای اجرایی باید با گسترش دیپلماسی اقتصادی با کشورهای همسایه زمینه رونق بیش از پیش این مناسبات را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های مهم ایران در منطقه، پیشینه فرهنگی غنی این کشور است، افزود: اکثر کشورهای همسایه ایران در بیشتر کالاها و خدمات، واردکننده هستند که این مهم ظرفیت بالایی برای اقتصاد ایران محسوب می‌شود به شرطی که بتواند به خوبی از آن امتیاز استفاده کند.

دلیری با اشاره به لزوم توسعه روابط تجاری در منطقه، ادامه داد: نزدیکی جغرافیایی یکی از مهمترین مزیت‌های کشور نسبت به این بازار بزرگ است. این نزدیکی هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل را به شدت کاهش می‌دهد و همین موضوع سبب کاهش قیمت تمام شده و در نتیجه افزایش رقابت‌پذیری در بازار هدف است. از سوی دیگر در برخی از مواد مانند محصولات صادراتی بخش کشاورزی و باغی که فاسد شدنی هستند، هزینه‌ نگهداری به شدت کاهش می یابد.

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم بکارگیری همه ظرفیت‌های کشور در بخش صادرات، تصریح کرد: از سوی دیگر منافع کشورهای همسایه چه در اقتصاد و چه در سیاست و حتی امنیت، بسیار به هم وابسته است؛ بنابراین رابطه تجاری با کشورهای همسایه باید به عنوان یک اولویت در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ایران دارای امکانات بسیاری برای عرضه به کشورهای جهان است، تاکید کرد: صادرکننده برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به حمایت و مشاوره دارد تا در زمینه سرمایه‌گذاری و تجارت مشاوره‌های لازم را دریافت کند که موانع را پشت سر بگذارد و در بازار سهمی را به دست آورد.

دلیری در انتها با بیان اینکه نباید به‌طور مقطعی بازارها را مورد هدف قرار دهیم، افزود: با کاهش عرضه محصولات یا نداشتن حضور مداوم، به سرعت با رقبای دیگر جایگزین خواهیم شد که البته با برندسازی و حضور مداوم در بازارها می‌توانیم از ظرفیت تولید و صادرات وسیع کشور بهره‌مند شده و اعتماد مصرف‌کنندگان را به دست آوریم.

کد خبر 50003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =