توسعه تجارت با کشورهای همسایه یک بازی دو سر برد است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سیستان و بلوچستان معتقد است: از آنجا که توسعه تجارت با کشورهای همسایه یک بازی دو سر برد است، برای استفاده از این ویژگی، صنعت کشور باید بر صدور محصولات تولیدی صادرات محور متمرکز تا در کنار افزایش مراودات تجاری کشور با همسایگان، بستر لازم برای رونق اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی کشور نیز فراهم شود.

محمود تهی‌دست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر لزوم بهره‌گیری از تجارب کشورهای جهان برای توسعه میزان صادرات کشور تاکید و اضافه کرد: در اکثر کشورهای دنیا بخصوص جوامع توسعه‌یافته، صادرات و واردات و در یک کلام برقراری ارتباط تجاری با همسایگان اولویت زیادی دارد چرا که این مهم یک بازی دو سر برد برای طرفین است.

وی افزود: در این نوع تجارت، کشور صادرکننده با کمترین هزینه و بالاترین سرعت و بیشترین قدرت رقابت‌پذیری محصول تولیدی خود را صادر می‌کند و کشور واردکننده نیز با کمترین هزینه و بالاترین سرعت می‌تواند نیازهای بازار خود را تامین کند.

وی استفاده مطلوب از پتانسیل های طبیعی و صنعتی موجود در کشور با هدف تبدیل آن به مزیت های رقابتی برای عرضه در بازارهای بین‌المللی را خواستار شد و گفت: بلحاظ آنکه فرهنگ ایرانی به عنوان یک فرهنگ پویا، در دیگر کشورها ریشه دوانده به طوری که می‌توان رگه‌های این فرهنگ را در سبک زندگی مردم منطقه دید پس این ویژگی می تواند به افزایش عرضه محصولات ایرانی در این کشورها کمک کند.

تهی دست ادامه داد: این قرابت فرهنگی و معنایی در سبک زندگی یکی از مزیت‌های رقابتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که سبب نزدیکی ذائقه بازار منطقه به سلیقه ایرانی شده و این یعنی تولیدکننده ایرانی می‌تواند با شناخت کامل‌تری در بازار حضور پیدا کند و محصولی را ارائه دهد که بیشترین انطباق را با بازار هدف دارد.

وی یادآور شد: دنیای تجارت در عین پیچیدگی قواعد مشخصی برای موفقیت و دلایل کاملاً شفافی برای شکست دارد. در این رقابت تنگاتنگ، تنها کشوری می‌تواند به موفقیت برسد و ضمن تامین نیازهای بازار داخلی، سهم خود را در بازار جهانی افزایش دهد که در گام اول داشته‌های خود را به خوبی و بدون اغراق و یا خودکم‌بینی بشناسد و در گام بعد بتواند با تعیین هدف اقتصادی مشخص، این داشته‌ها را در مسیری مشخص و با راهکارهای علمی و عملی که با واقعیت‌های بازار منطبق باشند، به کار بگیرد.

تهی دست اظهار داشت: توسعه تجارت با کشورهای همسایه استراتژی مناسبی است که دستاوردهای اقتصادی و امنیتی مطلوبی را به دنبال خواهد داشت، اما برای دستیابی به آن باید اقداماتی نظیر اتخاذ سیاست‌های مناسب برای دیپلماسی اقتصادی و ایجاد بستر مناسب سیاسی در جهت افزایش همگرایی منطقه ای برای تسهیل و توسعه تجارت با کشورهای منطقه را انجام داد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد ثبات اقتصادی به توسعه تجارت با همسایگان کمک می کند، گفت: این شاخصه، قدرت رقابت را به تجار و بازرگانان ایرانی باز می‌گرداند و در نهایت بازارهای هدف صادراتی را در اختیار ایران قرار خواهد داد.

کد خبر 49955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =