عضو اتاق تهران، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به نفع اقشار کم درآمد دانست

نایب رییس کمیسیون بازار ‍پول و سرمایه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان اینکه در آزادسازی نرخ ارز تنها شیوه حمایتی دولت تغییر خواهد کرد، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را در مجموع به نفع اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه دانست و گفت: بهترین سیاست برای پیشگیری از اثرات نامطلوب ارز دولتی یا چند نرخی بودن ارز، حذف این نوع ارز از اقتصاد است.

«عباس آرگون» روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی اگزیم نیوز درباره حذف ارز  ۴۲۰۰ تومانی از سال آینده و پیش بینی رشد ۷ درصدی تورم و تشدید تبعات نامطلوب حذف آن بر بازار، افزود: پیش بینی رشد نرخ ۷ درصدی تورم فقط به دلیل حذف این نوع ارز است و چه بسا این افزایش بیشتر نیز باشد اما رشد یادشده به این معنی نیست که حمایت دولت از اقشار آسیب پذیر برداشته خواهد شد.

وی با بیان آنکه نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال ۹۷ تعیین شد، گفت: در آن زمان نرخ واقعی ارز بیشتر از ۴۲۰۰ تومان بود، بنابراین با تخصیص این نوع ارز به واردات؛ ثبت سفارش در آن بازه زمانی به شدت افزایش یافت و طی چند ماه ثبت‌ سفارش‌ها به چند برابر معمول رسید.

وی اضافه کرد: تصمیم دولت قبل برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا متناسب با واقعیت‌های اقتصاد نبود، بنابراین بعد از چند ماه  متوجه شدند که اختصاص این نوع ارز به واردات همه کالاها اشتباه است، به همین دلیل با اصلاح این رویه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از همه کالاها به ۲۵ قلم کاهش یافت و اکنون نیز تعداد کالاهای وارداتی با ارز دولتی به تعداد کمتری رسیده است. 

آرگون با اشاره به سرکوب نرخ ارز در سال ۹۲ بیان داشت: در آن سال قیمت ارز بین ۳ تا ۴ هزار تومان در نوسان بود، در صورتی که تورم بسیار شدید بود، اما از آنجا که درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت وضعیت خوبی داشت، با تزریق درآمدهای ارزی، اجازه تعدیل قیمت ارز داده نشد و نرخ ارز سرکوب شد و در این شرایط واردات توجیه پیدا کرد و صادرات از توجیه خارج شد. 

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در خصوص برنامه های دولت برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تصریح کرد: در این فرآیند دولت تلاش دارد از مردم حمایت کند اما نحوه و شیوه اجرای کار تغییر می یابد زیرا در تخصیص ارز رسمی به واردکنندگان دولت این یارانه را برای حمایت از افراد آسیب پذیر به برخی کالاها اختصاص می داد تا محصولات با نرخ ارزانتر بدست مصرف کنندگان برسد، اما عملا این یارانه به دست آنها نمی رسید.

وی تصریح کرد: حال دولت برای حمایت بیشتر از مصرف کنندگان و اقشار کم درآمد شیوه کار را تغییر داده به طوری که ارزی که تا امروز به واردکنندگان بابت ورود کالا با قیمت مناسب می داد را می خواهد به شکل ریالی به مصرف کننده تخصیص دهد.

آرگون براین باور  است که با توجه به شرایط تورمی کشور لازم است که دولت این حمایت را از اقشار آسیب پذیر داشته باشد در غیر این صورت این افراد تحت فشار بیشتر قرار خواهند گرفتد.

وی گفت: به طور قطع تخصیص یارانه مستقیم به مصرف کنندگان و افراد کم درآمد بهتر از روش غیرمستقیم آن است که به صورت ارزی در اختیار واردکنندگان قرار می گرفت زیرا در این روش، شفاف عمل خواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار داشت: براین باورم که تغییر روش دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شفافیت را در بازار ایجاد می کند زیرا هرچه به سمت موضوعات غیررانتی برویم، شفافیت بیشتر می شود همانگونه که پیش از این همه افراد نمی توانستند از ارز رسمی بهره مند شوند و تنها عده ای از این رانت بهره می بردند.

وی افزود: ایجاد رانت هدررفت منابع ملی را در پی دارد بنابراین هرچه به سمت ارز تک نرخی حرکت و مکانیزم بازار را طی کنیم، رانتی ایجاد نخواهد شد و بازار شفاف تر عمل خواهد کرد.

کد خبر 49224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =