ادامه روند کاهشی قیمت جهانی گندم

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: شاخص قیمت جهانی گندم درهفته‌ منتهی به هفدهم دسامبر با افت سه واحدی به ۲۹۵ رسید تا روند کاهشی که از سه هفته اخیر شروع شده، با شیب کمتر ادامه داشته باشد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از شرکت بازرگانی دولتی ایران به نقل از نشست پایش بازار کالاهای اساسی، شاخص قیمت جهانی گندم در هفته‌ی منتهی به هفدهم دسامبر از ۲۹۸ به ۲۹۵ رسید.

براین اساس، بیشترین شاخص قیمتی گندم در سال جاری به ۳۰۸ رسید بود؛ برخی گزارش‌ها در خصوص قیمت جهانی گندم در بیست و یکم دسامبر قیمت این محصول را در بازار بین‌المللی افزایشی پیش‌بینی می‌کنند.

گندم روسیه در هفته‌ منتهی به هفدهم دسامبر چهار دلار در هر تن کاهشی بود. کارشناسان دلیل افزایش قیمت گندم روسیه را طی ماه‌های  اخیر، اخبار کاهش سهمیه صادراتی روسیه از ۹ میلیون تن به هشت میلیون و افزایش عوارض صادراتی می‌دانند.

اگرچه بارش‌های بیشتر سبب افزایش تولید در سال آینده خواهد شد، با این وجود کاهش کیفیت این محصول می‌تواند این افزایش تولید را تحت تأثیر قرار دهد و بخشی از گندم تولیدی برای مصرف انسانی به سمت مصرف دامی سوق پیدا کند.

براین اساس، در هفته‌ منتهی به هفدهم دسامبر قیمت گندم روسیه ۳۳۵ دلار در هر تن، گندم B آلمان ۳۳۰، گندم HRW آمریکا ۳۷۵، کانادا CWRS ۴۱۵، گندم اتحادیه اروپا(رومانی)۳۳۰ و گندم درجه یک فرانسه ۳۲۱ دلار در هر تن در بازار بین‌المللی داد و ستد شد.

براساس این گزارش، روسیه بزرگترین تولیدکننده گندم در جهان است که سالیانه ۷۴ میلیون تن گندم تولید می‌کند و بخشی از آن را به سایر کشورها صادر می‌کند.

کد خبر 49046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =