پایداری تامین برق در صورت تداوم روند سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها

وزیر نیرو از همت وزارت نفت برای تخصیص سوخت به نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: در صورت تداوم این عملیات، در زمینه تولید پایدار برق مشکلی نخواهیم داشت.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، «علی اکبر محرابیان» در حاشیه افتتاح هفته پژوهش و فناوری وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: نیروگاه‌ها اکنون آماده تولید هستند. برنامه تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها از ابتدای مهرماه شروع و تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.

وزیر نیرو ضمن اشاره به بارش‌های اخیر در سطح کشور و پیش‌بینی تداوم این بارش‌ها در روزهای آتی، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی، بارش‌های پیش رو در غرب، جنوب غربی و بخشی از استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال خوزستان و غرب اصفهان خواهد بود.

محرابیان از ورود سه سامانه بارشی در هفته آینده به کشور خبر داد و گفت: انتهای هفته جاری، سامانه بارشی در شمال‌غرب فعال بوده و پایان هفته در غرب، جنوب غرب و جنوب کشور منجر به بارش‌ هایی خواهد شد.

وی افزود: شرایط خشکسالی کشور طی سال‌های گذشته، ضرورت تغییر سبک زندگی و اقتصاد و گسترش فعالیت‌هایی متناسب با آب قابل دسترس را بیشتر می‌کند، این مفاهیم در حال فرهنگ‌سازی در جامعه و برای همه فعالان اقتصادی و خانواده‌ها است.

وزیر نیرو با بیان آنکه با همت دسته جمعی و اراده کلی، بر شرایط کم آبی غلبه کرده و زندگی را متناسب با آن گسترش خواهیم داد، خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت و توسعه پایدار، پژوهش بوده و بدون پژوهش، پیشرفت‌ها لحظه‌ای و بدون دوام هستند، به همین خاطر یکی از سیاست‌های وزارت نیرو توجه به توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و حمایت از پژوهشگران است.

وزیر نیرو ادامه داد: برخی از پژوهش‌های موجود در کشور هدف مشخصی ندارند، اما مهمترین سیاست امروز ما در صنعت آب و برق، حمایت از پژوهش برای افزایش راندمان و کاهش تلفات است.

محرابیان با اشاره به رشد مطلوب تولید علم و دستاوردهای پژوهشی وزارت نیرو طی سال‌های گذشته، گفت: مقاله های بسیاری توسط همکاران وزارتخانه انتشار یافته، اما در تبدیل این پژوهش‌ها به محصولات تجاری، ضعیف عمل شده است.

وی نیاز مهم وزارت نیرو به محصولات پژوهشی و حمایت این وزارتخانه از تبدیل ایده‌ها و یافته‌های علمی به تولیدات تجاری را مورد تاکید قرار داد.

وزیر نیرو افزود: نمایشگاه پژوهش و فناوری امروز نیز در این باره برگزار شده و به عنوان یک نمایشگاه در درون وزارت نیرو، همه مدیران و معاونان وزارتخانه در آن شرکت داشته و از تبدیل پژوهش‌ها به تولیدات قابل اتکا حمایت می‌کنند.

نبود سیاست‌گذاری مناسب عامل بدون نتیجه بودن پژوهش‌ها است

وزیر نیرو در مراسم افتتاح هفته پژوهش و فناوری وزارت نیرو گفت: از آنجا که نبود سیاست‌گذاری صحیح و اصولی سبب بدون نتیجه بودن پژوهش‌ها شده است ، تاکنون سرمایه‌گذاری‌های خوبی در امر پژوهش شده اما به دلیل نبود سیاست‌گذاری صحیح تاکنون نتایج خوبی حاصل نشده است.

وی خیلی از پژوهش‌ها را نقطه‌ای و به همین علت بدون نتیجه بودن آنها عنوان کرد و گفت: نقطه‌ای بودن پژوهش و اتصال نداشتن آنها به بقیه نیازهای کشور سبب شده رشد خوبی حاصل نشود.

محرابیان با بیان آنکه اگر سیاست گذاری خوبی در پژوهش داشته باشیم، با زنجیره ای که در این زمینه شکل می‌گیرد می توان نتیجه پژوهش ها را ارتقا داد، اضافه کرد: پژوهش موتور محرک توسعه و پیشرفت هر کشور است لذا نمی توان بدون پژوهش شاهد یک حرکت دائمی و خلاقانه در کشور بود.

وزیر نیرو زنده بودن علم را وابسته به پژوهش ذکر و تصریح کرد: مقایسه رشد کشورها نشان از وجود دوعامل دارد؛ برخی کشورها با سرمایه گذاری های سنگین در منابع و برخی نیز در اثر پژوهش به رشد دست یافته اند.

عضو کابینه سیزدهم با بیان آنکه رشد با سرمایه گذاری در منابع دائمی نیست اما رشد حاصل از پژوهش دائمی است، افزود: در ایران هم در سال های گذشته در بخش توسعه به پژوهش و خلاقیت توجه شده است و در بخش بهره گیری از دانش آموختگان هم از جمله کشورهای دارای افراد صاحب نام در جهان هستیم.

محرابیان ادامه داد: پژوهش سه ضلع پژوهشگر، تقاصای پژوهش و تجاری سازی دارد که در بخش پژوهشگر ایران در بین ۱۲۳ کشور جهان، مقام سوم را دارد.

وی گفت: در بخش تجاری سازی و تقاضای پژوهش ضعف داریم که باید این موضوع‌ها جبران کرد.

وزیر نیرو افزود: باید در وزارت نیرو برای پژوهش برنامه ریزی بلندمدت داشت و سیاست گذاری درستی ایجاد کرد.

کد خبر 48981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =