صندوق کالایی می تواند شرایط کشاورزی کشور را تقویت کند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران صندوق کالایی را یک میانجی یا نهاد حدواسط حرفه‌ای تحت پایش عنوان کرد و گفت: این صندوق به واسطه توسعه بازار مشتقه، وظیفه بازارگردانی و سرمایه‌گذاری روی اوراق مبتنی بر محصول را برعهده دارد لذا با بهره گیری از این امکان می توان وضعیت کشاورزی کشور را تقویت کرد.

حسین شیرزاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به نتایج تدوین قانون جامع بهره‌وری کشاورزی و اثرات آن بر بخش‌های مختلف، افزود: قانون جامع بهره‌وری کشاورزی محملی شد تا بخش کشاورزی با استفاده از مواهب تأسیس صندوق‌های کالایی بتواند به کمک بانک‌ها، شرکت‌های تأمین سرمایه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار(به عنوان ضامن نقدشوندگی و سودآوری واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری کالایی) و نهادهای بورسی، نقش اتحادیه‌های اعتباری را جهت تجمیع منابع، قدرت بازار و سرمایه گذاری در محصولی خاص را در کشور ایفا کند.

یک کارشناس اقتصادی اظهار داشت: قانون جامع بهره‌وری کشاورزی، این پارامترها را در فراگرد مشتق‌سازی، تبدیل به واحدهای صندوق کالایی کرد و با ایجاد پرتفوی سرمایه‌گذاری در حوزه اوراق بهادار مبتنی بر کالاهای کشاورزی، ظرفیتی برای هم‌افزایی سرمایه‌های خرد به سرمایه‌گذاری های بزرگتر بوجود آورد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کارکرد صندوق کالایی در اقتصاد کشاورزی، یادآور شد: در واقع، صندوق کالایی یک میانجی یا نهاد حدواسط حرفه‌ای تحت پایش است که به واسطه توسعه بازار مشتقه، وظیفه بازارگردانی و سرمایه‌گذاری روی اوراق مبتنی بر محصول را انجام می‌دهد.

معاون سابق وزیر جهادکشاورزی با اشاره به دیگر کارکردهای این صندوق، تصریح کرد: صندوق کالایی، از سوی دیگر عرضه کالا را نیز براساس تقاضای بازار و تغییر قیمت‌ها و توزیع ریسک سبد سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران تنظیم ‌می‌کند و سبب می‌شود تا تولیدکنندگان کالا به واسطه محدودیت‌هایی که در فصل برداشت دارند، متضرر نشوند.

شیرزاد بیان کرد: کمک در تأمین مالی، پشتوانه سازی برای تأمین مالی در شبکه بانکی به پشتوانه گواهی سپرده کالایی، نقدشوندگی بالاتر، تجمیع سرمایه ها، امکان سرمایه‌گذاری در بازار کالا برای سرمایه‌گذاران خرد و فرصتی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید از جمله مزایای تشکیل صندوق‌های کالایی محصولات کشاورزی محسوب می شود.

وی گفت: وجود صندوق‌های کالایی حتی باعث می‌شود که واسطه‌ها هم بصورت شناسنامه دار در یک بازی برد-برد و شفاف، با حاشیه سودی معقول و سازمان یافته و همگراتر در کنار حوزه تولید و مسئولان دولتی قرار بگیرند البته نباید فراموش نکرد که در یک بازار متشکل و سازمان یافته، اگر واسطه‌ها، سفته‌بازان و بازارسازان با یکدیگر رقابت کنند، رخدادهای کنترل شده و مطلوبتری را شاهد خواهیم بود.

این کارشناس در پایان تأکید کرد: چون این صندوق‌ها از نوع صندوق‌های قابل معامله (ETF) هستند، گواهی سپرده آنها می‌تواند به عنوان پشتوانه تأمین مالی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

کد خبر 48919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =