دولت نباید بخش‌خصوصی را رقیب اقتصادی خود بداند

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام با بیان اینکه مسئولان دستگاههای اجرایی نباید خود را رقیب بازرگانان بدانند، گفت: در برخی موارد رویکردها و سیاست‌ های اعمالی به حدی ناهمگن و با فضای واقعی بازار غریب است که گویا مسئولان کوچکترین شناختی از فضای اقتصادی کشور ندارند.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز .... در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، تثبیت قوانین و مقررات مربوط به بخش تجارت و صادرات را عاملی موثر در رونق و گسترش صادرات دانست و افزود: تعدد و تنوع بخشنامه‌ها و مقررات تا حدی زیادست که بخش زیادی از تمرکز و توان صادرکننده و بازرگان را می‌گیرد و او را در روند انجام کار دچار نوعی سردرگمی و ابهام می‌کند.

وی گفت: متأسفانه بیش از آنکه تخصص در اعطای مناصب دولتی نقش داشته باشد، جهت‌گیری های سیاسی و سهم‌خواهی‌های حزبی در آن نقش دارند که مضرات و لطمات این نوع انتصابات در درازمدت به کشور وارد خواهد شد، ضمن آنکه وضع نامناسب اقتصاد و صادرات کشور در حال حاضر بهترین نمونه برای اثبات این ادعاست.

عضو اتاق بازرگانی ایلام تعدد نهادها را یکی دیگر از تبعات نگاه سیاست‌زده به اقتصاد دانست و تصریح کرد: رسالت و محور فعالیت‌ بسیاری از نهادهای نافذ در حوزه صادرات، اصلا اقتصادی نیست. از سوی دیگر، دولت و مسئولان دولتی، صادرکننده را رقیب خود می‌دانند و تا می‌توانند با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های پیچیده و متعدد، مسیر تجارت را می‌بندند و از فعالیت بازرگانان جلوگیری می‌کنند.

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه به علت شرایط فعلی بخش خصوصی خیلی از انگیزه‌های خود را از دست داده است، افزود: یک اشتباه بسیار بزرگ این است که بعضی‌ها در دولت خود را رقیب بخش خصوصی می‌دانند؛ اما بخش خصوصی خود را رقیب جایی نمی‌داند بلکه معتقدند بخش خصوصی و دولتی باید مکمل هم باشند.

وی تصریح کرد: اقدامات به شکلی نظام‌مند، آسیب‌زا هستند تا جایی که این شبهه ایجاد می‌شود مسئولان نمی‌خواهند بخش‌خصوصی در حوزه اقتصاد به جایگاه مطلوب برسد و نقش‌آفرینی بهینه داشته باشد لذا باید این نگرش‌ها اصلاح شوند و اگر تغییر اساسی در این روند انجام نشود همه متضرر خواهند شد.

ابراهیم‌نژاد اظهار داشت: به طور قطع اگر قوانین و مقررات و آئین‌نامه‌ها براساسی تدوین شوند که حقی از کسی ضایع نشود، می‌تواند اعتماد بخش خصوصی را احیا کند.

وی در پایان با اشاره به اهمیت تخصص در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، افزود: در برخی موارد سیاست‌های اعمالی به حدی ناهمگن و با فضای واقعی بازار غریب است که گویا مسئولان کوچکترین شناختی از اقتصاد ندارند براین اساس باید متوجه بود که مسیر توسعه اقتصادی بدون تخصص طی نمی‌شود.

کد خبر 48916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =