۷.۵ میلیون هکتار از اراضی بیابانی احیا و تثبیت شده است

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از احیا و تثبیت ۷.۵ میلیون هکتار از عرصه‌های بیابانی خبر داد و گفت: در مناطقی که اقدامات بیابان‌زدایی و تثبیتی از جمله نهال کاری، بذرکاری، مدیریت روان‌آب انجام شده، میزان فرسایش بادی تا ۱۰۰ برابر کاهش می‌یابد.

به گزارش اگزیم نیوز، «مسعود منصور» امروز(شنبه)در حاشیه نشست کارگروه ملی مقابله با بیان زایی که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: طبق آمارها ۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض فرسایش آبی به وسیله سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها و حدود ۳۰ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض فرسایش بادی قرار دارد که عدد کمی نیست.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: از این ۳۰ میلیون هکتار حدود ۱۳.۵ میلیون هکتار به طور مستقیم متاثر از فرسایش بادی است و به دلیل اثر و نتایجی که بر روی زیرساخت ها و زیستگاه دارد به عنوان مناطق بحرانی قلمداد می‌شود.

وی اضافه کرد: این عرصه ها نسبت به سایر عرصه‌های موجود در کشور برای اقدامات اجرایی در اولویت هستند، البته مابقی عرصه‌ ها هم برای اینکه به این شرایط دچار نشوند، نیازمند اقدامات پیشگیرانه هستند.

منصور با بیان اینکه ۳هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بر مترمربع در هر هکتار فرسایش بادی داریم، گفت: وقتی عملیات تثبتی انجام می‌شود این عدد به حدود ۳۵ کیلوگرم بر مترمربع می‌رسد که این موضوع از اهمیت اقدامات بیان زدایی است.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۷۵ به عضویت کنوانسیون مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی درآمد و متعاقبا در سال ۱۳۸۹ هیات وزیران مصوبه‌ای را گذراند که در آنجا کارگروه ملی مقابله با بیان‌زایی و کاهش اثرات خشکسالی شکل گرفت و اعضای آن نیز شامل نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف و اثربخش، انجمن‌های علمی، سمن‌ها، اساتید، محققان و سایر دستگاه‌هایی که کارگروه ضرورت می‌داند، شد.

وی ادامه داد: مهمترین رسالت کارگروه هم افزایی همکاری میان همه دستگاه‌ ها برای جلوگیری از تخریب زمین، فرسایش و احیای مناطق بیابانی است.

منصور با اشاره به اینکه حدود چهارسال کارگروه مقابله با بیابان به دلایل مختلف تشکیل نشده است افزود: رییس جمهوری،  وزیر جهادکشاورزی را به عنوان رییس این کارگروه منصوب کرد و در شرایط جدید با استعلام از دستگاه‌های مختلف نمایندگان آنها برای حضور در کارگروه معرفی شدند.

وی اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران سازمان جنگل‌ها به عنوان دبیرخانه این کارگروه نقش خود را انجام می‌دهد، همچنین قرار است جلسات کارگروه به صورت منظم و مستمر برگزار شود و امیدواریم مصوبات آن به شرایط کشور کمک کند.

کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز و پس از گذشت چهار سال فعالیت خود را آغاز کرده است.

به تازگی سند بهره‌برداری از اراضی بیابانی تهیه و این عرصه‌ها برای انجام طرح‌ های پرورش شتر، بهره‌گیری از انرژی‌ های نو و گردشگری در بیابان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۸۸ درصد از اراضی منابع طبیعی کشور ما می‌تواند تحت تاثیر بیابان‌زایی (سه شاخص کاهش پوشش، کاهش حاصلخیزی و کاهش ذخایر کربن) قرار گیرد و مطابق بررسی سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۳۷ میلیون هکتار از عرصه کشور در معرض تخریب سرزمین قرار دارد.

نشست کارگروه ملی مقابله با بیابان زایی امروز با حضور وزیر جهاد کشاورزی، رییس سازمان جنگل ها، رییس سازمان هواشناسی، رییس سازمان مدیریت بحران کشور، نمایندگانی از آموزش و پرورش، معاونت علمی ریاست جمهوری  و جمعی از مدیران سازمان محیط زیست در محل این وزارتخانه برگزار شد.

کد خبر 48512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =