وزیر جهادکشاورزی: زنجان رتبه اول تولید زیتون کشور را دارد

وزیر جهادکشاورزی گفت: استان زنجان با تولید سالانه بیش از ۴۵ هزار تن رتبه نخست تولید زیتون کشور را دارد.

به گزارش اگزیم نیوز، سیدجواد ساداتی نژاد شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان که با حضور رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: این استان با ۸۰۰ هزار هکتار، چهار درصد اراضی کشاورزی کشور را در اختیار دارد و سالانه سه میلیون تن انواع محصولات کشاورزی را تولید می کند.

وی یاد آوری اینکه این استان از نظر ریالی ۲ درصد و یا سالانه ۱۸ هزار میلیارد تومان از تولیدات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: سهم زنجان در ارزش افزوده محصولات کشاورزی۱۷ درصد بوده و ۳۲ درصد اشتغال استان مربوط به بخش کشاورزی است.

ساداتی نژاد با بیان آنکه این استان سالانه ۳۵ میلیون دلار انواع محصول کشاورزی را صادر می کند، ادامه داد: اگر در استان زنجان به مرکزیت شهر زنجان دایره ۳۵۰ کیلومتری ترسیم شود،  ۴۵ درصد جمعیت ایران در این شعاع قرار می گیرند که از نظر پدافند غیرعامل، مرکزی برای تامین کالاهای اساسی برای این میزان از جمعیت کشور و لجستیک تامین مواد غذایی و نهاده های دامی است.

وزیر جهادکشاورزی با تشریح برخی از قابلیت های استان زنجان، گفت: یکی از برنامه های محوری دولت سیزدهم در طول چهار سال آینده  اهدا اسناد زمین های مزروعی کشاورزان است که یعنی این مشکل پس از ۶۰ ساله کشور حل خواهد شد.

ساداتی نژاد ادامه داد: ۵۰ درصد کاداستر در استان زنجان انجام شده و ۲۲ بهمن امسال شهر به شهر جشن سند دار شدن زمین های کشاورزی را آغاز خواهیم کرد.

وی یادآوری کرد: در شهر خرم دره و خدابنده جشن سند دار شدن زمین های کشاورزی را در ۲۲ بهمن امسال خواهیم داشت لذا استانی پیشرو در این زمینه است.

وزیر جهادکشاورزی گفت: در استان زنجیره خوبی در تولید صنایع غذایی، گوشت قرمز، بوقلمون، گیاهان دارویی و طیور انجام شده که باید توسعه یابد زیرا این ویژگی از قابلیت های زنجان محسوب می شود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه زنجان ۳۰ هکتار گلخانه دارد، اظهار داشت: این میزان باید بیش از ۶۰۰ هکتار بود که برای توسعه آن در استان باید تسهیلات مناسب پرداخت گردد و سرمایه گذاران به آن سمت هدایت شوند.

وی ادامه داد: صنایع تبدیلی در استان کم است که اختصاص تسهیلات برای توسعه این مهم نیز از مصوبات سفر رئیس جمهوری به زنجان بود.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ۶۰۰ خانوار عشایری در استان زنجان داریم، گفت: هفت و نیم میلیارد تومان در راه است و پنج و نیم میلیارد تومان نیز برای انتقال آب آشامیدنی در محدوده های عشایری تخصیص می یابد.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل سامانه های نوین آبیاری تخصیص یافته و ۱۵۰ میلیارد تومان نیز برای ۱۰ سد معیشتی حائز اهمیت برای کشاورزان اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: ۱۵ میلیارد تومان برای انتقال آب کشاورزی از پایاب سد کینه ورس اختصاص پیدا می کند و تکمیل زیرساخت شهرک های کشاورزی در استان زنجان ۵۰ میلیارد تومان به عنوان مصوبه سفر تخصیص می یابد.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مبارزه با آفات و طرح های آبخیزداری هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان و تخصیص هشت میلیارد تومان برای نهالستان مادری از مصوبات سفر به زنجان است.

کد خبر 48030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =