توسعه تجارت تنها با رعایت قواعد بین‌المللی میسر است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایلام گفت: اگرچه اشتراکات فرهنگی می تواند در توسعه مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه موثر باشد اما با اصرار بر افزایش مبادلات از این طریق نمی توان بازار همسایه را مجاب به خرید کالا کرد بلکه باید ضمن رعایت قواعد بین المللی و اصلاح قوانین و مقررات اداری، امکان توسعه مراودات بازرگانی با این کشورها را فراهم کرد.

اکبر ابراهیم‌نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به لزوم گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه، این اقدام را یک ضرورت برای تحقق توسعۀ اقتصادی کشور دانست و افزود: نزدیکی جغرافیایی و دسترسی آسان به بازار کشورهای همسایه، نه تنها هزینه‌های حمل‌ونقل را به شدت کاهش خواهد داد بلکه این امر سبب افزایش قدرت رقابت و در نتیجه کاهش قیمت ‌تمام‌شده محصولات تولیدی خواهد شد.

وی با اشاره به لزوم پایبندی به مقررات تجارت بین‌المللی، افزود: اشتراکات فرهنگی و مذهبی و حتی زبانی با کشورهای همسایه فرصت خوبی برای افزایش حجم مبادلات است و می‌تواند به عنوان یک عامل مؤثر مزید بر علت شود اما نباید فراموش کرد که تجارت در هر سطحی نیاز به رعایت قوانین بین‌المللی و قواعد خاص خود دارد.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشور، تصریح کرد: بازار بزرگی در همسایگی ایران قرار دارد که این بازار به شرط حضور پررنگ می‌تواند منبع عظیمی برای کسب درآمدهای ارزی و تامین نقدینگی باشد، اما متأسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم سهم مناسبی از این بازار بدست آوریم.

این صادرکننده ضمن تأکید بر اهمیت پافشاری بر اشتراکات فرهنگی، یادآور شد: این قبیل مسائل در رونق صادرات نقش دارد اما اثرگذاری آن به حدی بالا نیست که بتوان بازار هدف را تنها با اتکا به همین عامل مجاب به خرید محصولات کرد. در واقع این عوامل زمانی اثرگذاری بهینه دارند که قواعد صادرات و بازار یک‌به‌یک اجرا شده باشند.

ابراهیم‌نژاد با بیان اینکه توسعه صادرات به کشورهای همسایه نیاز به حمایت دولت دارد، اضافه کرد: در شرایطی که دولت‌های دیگر بالاترین حد حمایت از صادرکننده را چه در بازاریابی و بازارسازی و چه در حمل‌ونقل و مشوق‌های حمایتی اعمال می‌کنند، تجار و بازرگانان ایرانی نمی‌توانند به تنهایی در این رقابت نابرابر به موفقیت برسند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر راهکارهای مهم و اساسی برای توسعه تجارت با کشورهای همسایه ایجاد ثبات در حوزه قوانین و مقررات است، گفت: عدم ثبات در قوانین و مقررات، تصویب آیین نامه ها، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های مقطعی و خلاف قوانین بالادستی، خصوصاً در حوزه‌های مرتبط با تجارت خارجی، قدرت برنامه ریزی و تصمیم گیری را از بازرگانان و تجار واقعی سلب می‌کند که در نهایت این موضوع نتایج مثبتی را برای تجارت خارجی به همراه نخواهد داشت.

ابراهیم‌نژاد در پایان تاکید کرد: اراده و تصمیم دولت برای توسعه صادرات غیرنفتی و ایجاد جهش در این حوزه باید به صادرات محصولات تولیدی در حوزه صنعتی، کشاورزی و ... متمرکز شود.

کد خبر 47791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =