۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
بازگشت امید به بورس

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: جلسه امروز (دوشنبه)وزیر اقتصاد با فعالان بازار سرمایه، بسیار به‌موقع بود و با توجه به اخبار مثبت منتشر شده از این جلسه و نیز تصمیمات درست اتخاذ شده، شاهد تاثیر مثبت آن بر روی شاخص بورس و امید دوباره سهامداران برای تداوم روند صعودی در بازار بودیم.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز، روند معاملات بورس که طی چند روز اخیر روزهای نگران کننده‌ای را به خود دید، باعث شد تا وزیر اقتصادی و دارایی در تصمیمی ناگهانی اقدام به برگزاری جلسه ای با مدیران بورسی و مدیران حدود ۳۰ هلدینگ و حقوقی بزرگ بازار سرمایه در ساختمان باب همایون وزرات اقتصاد و دارایی کند تا از این طریق وضعیت بورس و راهکارهای حمایت از بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهند.

«سید احسان خاندوزی» در این نشست بر لزوم فراهم کردن بسترها برای فعالیت شفاف بازار سرمایه تاکید کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این نشست گفت: شواهد قطعی نشان می دهد بازار سرمایه در بلندمدت بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای رقیب داشته است و نگاه ما به بازار، حرفه ای و بلندمدت است.  

طی چند روز اخیر اکثر فعالان بازار مدعی بودند که فروش اوراق تاثیر منفی بر روند بازار داشته است که رئیس شورای عالی بورس در این جلسه و در واکنش به صحبت های مطرح شده، گفت: خالص تامین مالی دولت از اوراق در دوماه اخیر بسیار اندک و ناچیز و در  ۴۰ روز اخیر صفر ریال بوده است هرچند فضای مجازی پر از اطلاعات غیردقیق است. از این به بعد هم دولت بیشتر به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد است.

همچنین طی چند وقت اخیر موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری به بحث داغ فعالان بازار سرمایه و مسوولان ارشد کشور تبدیل شده بود، به طوری که فعالان بازار سرمایه بارها از اثرات مثبت این اتفاق بر روند معاملات بورس سخن گفته بودند که «سید احسان خاندوزی» در این زمینه و در جلسه امروز وارت اقتصادی و دارایی اظهار داشت: برنامه ما پیش‌بینی پذیر کردن اقتصاد و حذف قیمت‌گذاری‌های مضر به بازار در صنایع بورسی است و به زودی زود خبر تغییر نظام قیمت گذاری خودرو توسط وزارت صمت منتشر خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: در گذشته برای تغییرات مکرر قیمت خوراک و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و قواعد پالایشی‌ها و فراخوان عموم به سهامداری مستقیم اشتباهات بزرگی صورت گرفته که باید با همکاری وزارت‌های نفت و صمت و بانک مرکزی و سازمان بورس شاهد کاهش این اشتباهات و ایجاد اطمینان در بازار باشیم.  

جلسه امروز وزیر امور اقتصاد و دارایی با مدیران هلدینگ بازار سرمایه به قدری در روند معاملات این بازار تاثیرگذار بود که شاخص بورس در نخستین دقایق آغاز معاملات بعد از مدت ها وارد مدار صعودی شد و در نهایت معالات خود را با بیش از ۲۱ هزار واحد افزایش به پایان رساند.

تصمیمات مثبت وزیر اقتصاد و دارایی برای بهبود روند معاملات بورس

در این زمینه «مصطفی صفاری» امروز (دوشنبه) در گفت و گویی به جلسه امروز وزیر اقتصاد با مدیران هلدینگ بازار سرمایه تاکید کرد و افزود: در بازار شاهد حضور دو نهاد تنظیم کننده بازار هستیم، نخست، نهادهای ناظر و قانونگذار مانند سازمان بورس هستند که رییس سازمان بورس و تیم وی در حال اعمال ایجاد تغییراتی برای روند معاملات بازار هستند.

وی خاطرنشان کرد: نهاد دیگر، بخش‌های فعال مانند هلدینگ‌ها یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند که می‌توانند با فعالیت‌های خود به دنبال حمایت از سهام خود در بازار و سهامداران باشند، همچنین در مقابل اقدامی را انجام خواهند داد که می‌تواند به ضرر سهامداران در بازار تمام شود.

صفاری اظهار داشت: طی چند وقت اخیر شاهد برخی از کم‌کاری‌ها از سوی تعدادی هلدینگ‌ها بودیم که علت آن ناشی از تغییرات احتمالی در این ارگان‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: وجود این عوامل در بازار باعث شد تا معاملات بورس به مدت دو هفته تحت تاثیر چنین اتفاقاتی وارد مدار نوسانی شود و روزهای منفی زیادی را تجربه کند که این امر منجر به بهم ریختگی بازار و ترس سهامداران از این روند نگران‌کننده در معاملات بورس شد.

وی ادامه داد: تاخیر در جایجایی مدیران برخی از هلدینگ ها باعث شرایط نابسامان در بازار شد که با تعیین تکلیف برخی از مدیران هلدینگ‌ها می‌توان شاهد روزهایی بهتر در بازار بود.

صفاری تاکید کرد: جلسه وزیر اقتصاد بسیار به موقع بود و با توجه به اخبار مثبت منتشر شده از این جلسه و نیز تصمیمات درست اتخاذ شده، شاهد تاثیر مثبت آن بر روی شاخص بورس و امید دوباره سهامداران برای تداوم چنین روندی در بازار بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه طی چند روز اخیر بازار به حال خود رها شده بود و امیدواری زیادی در بین سهامداران خرد نسبت به معاملات این بازار وجود نداشت، گفت: این امر باعث افزایش عرضه و میزان فروش سهام در بازار شد و بیشتر سهام حاضر در بازار به صورت آبشاری در صف فروش قرار گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه جلسه وزیر اقتصاد تاثیر مثبتی بر روند بازار داشت، اظهار داشت: این موضوع باید مدنظر قرار بگیرد که آیا هلدینگ‌ها و شرکت های بزرگ نسبت به قیمت سهام خود حساس هستند و تلاش برای بهبود وضعیت سهام خود می کنند یا خیر.

صفاری با بیان اینکه طی دو هفته گذشته شاهد عملکرد منفی هلدینگ‌هایی در بازار بودیم که عرضه کننده سهام بودند، افزود: این امر باعث شد تا معاملات بازار طی روزهای گذشته به روزهایی ناامیدکننده ای در میان سهامداران تبدیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس در وضعیت فعلی را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: بازار سهام اکنون در موقعیتی بسیار ارزنده برای سرمایه‌گذاری قرار دارد، قیمت های جهانی با روند افزایشی همراه است که این موضوع به طور حتم تاثیرگذار بر بهبود روند معاملات بورس خواهد بود.

صفاری خاطرنشان کرد: آینده بازار سرمایه به طور حتم مثبت خواهد بود و تا پایان سال بیشترین بازدهی را در میان دیگر بازارها در اختیار سهامداران قرار خواهد داد.

کد خبر 47537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =