اشتراکات فرهنگی از مزیای کالای ایرانی در بازار منطقه است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، قرابت فرهنگی و اشتراکات دینی را یکی از مهمترین سرمایه‌ها برای افزایش سهم ایران در بازار کشورهای همسایه دانست و گفت: دولت سیزدهم باید برای تحقق توسعه صادرات از این امکان و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کند.

علاء میرمحمد صادقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت استفاده از همۀ ظرفیت‌های صادراتی موجود در کشور تاکید و تصریح کرد: اغلب کشورهای همسایه با فرهنگ ایرانی و تمدن اسلامی عجین هستند که همین عامل ظرفیت بزرگی برای ترغیب آنها به توسعۀ روابط تجاری با ایران است.

وی با بیان اینکه ایران در حصار بازار بزرگ و چند صد میلیون نفری منطقه قرار دارد، افزود: پیشتر و در دولت‌های قبلی، تأکید بر مشترکات فرهنگی و تمدنی و اعتقادی سبب شده بود کالاهای با کیفیت ایرانی حتی در حوزۀ محصولات صنعتی، سهم بسزایی در بازارهای منطقه داشته باشند و ارزآوری بالایی از این طریق عاید کشور شود اما در چند سال اخیر، با تصمیمات نادرست اقتصادی و رویکردهای اشتباه، سهم کالاهای ایرانی از بازار منطقه از جمله عراق و افغانستان به پایین‌ترین عدد خود رسیده است.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: ایران با داشتن ۱۵ کشور همسایه و جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفر و پتانسیل های مهم اقتصادی بخصوص زیرساخت های جاده ای، دریایی، ریلی و توانایی های مختلف کشاورزی، صنعتی، معدنی و فناوری نه تنها می‌تواند بخشی از نیاز این کشورها بلکه بخش عمده ای از کمبودهای خود را از طریق توسعه مناسبات تجاری با کشورهای همسایه برطرف کند.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: به دلایل فرهنگی و اعتقادی، همچنان ترجیح بازارهای منطقه انتخاب کالای ایرانی است؛ صد البته موقعیت جغرافیایی و هم‌مرزی با کشورهای همسایه، قیمت‌تمام شده محصولات ایرانی را به دلیل کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری، بسیار پایین می‌آورد که همین عامل نیز قدرت رقابت‌پذیری در بازار هدف را افزایش می دهد.

میرمحمدصادقی اضافه کرد: برای کشورهای علاقمند به خرید کالا از ایران، زمان نیز مورد توجه قرار می گیرد چون می‌توانند از طرق مختلف مثلاً بنادر جنوب در کمتر از ۲۴ ساعت نیاز خود را رفع کنند تا اینکه بخواهند همان محصول را با همان کیفیت و در بازۀ زمانی چند ماهه و البته هزینه‌های بسیار بالاتر از کشوری در خاور دور تأمین کنند.

وی ادامه داد: همچنین سرمایه گذاری مشترک امری است که در اقتصادهای دنیا مورد توجه است زیرا سبب انتقال دانش فنی، فناوری، بازسازی ماشین آلات خطوط تولید و مواد اولیه و تصاحب بازار می‌شود، از این رو سرمایه گذاری مشترک باید بعنوان یکی از اولویت های اصلی تجارت خارجی مدنظر قرار گیرد.

میرمحمدصادقی در پایان با بیان اینکه ارتباط اقتصادی میان کشورها به توسعه اقتصادی، روابط سیاسی و امنیت پایدار کمک می کند، تصریح کرد: تمام این ظرفیت‌ها زمانی کاربردی و عملیاتی است که تصمیمات خردمندانه‌ای برای استفادۀ هدفمند از آنها گرفته شود تا بازارهای از دست رفته دوباره به چرخۀ اقتصادی ایران بازگردند.

کد خبر 47261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =