دریافت مالیات از صادرات کالاهای خام نایاب

مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت با بیان آنکه برای جلوگیری از خام فروشی و حمایت از تولید داخل باید درآمدهای حاصل از صادرات مواد معدنی، نفت، گاز و پتروشیمی خام و نیمه خام مالیات دریافت شود، از دولت سیزدهم درخواست کرد تا تدابیر لازم را برای دریافت این مالیات اتخاذ کند.

محسن صفدری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره اینکه از صادرات چه مواد خام و نیمه خامی باید مالیات دریافت شود، اظهار داشت: اداره کل صنایع فلزی و غیرفلزی نظر خود را از طرف معاونت صنایع به صورت مکتوب به معاونت طرح و برنامه سازمان توسعه تجارت کشور منعکس کرده و در آن لیست مواد اولیه مورد مصرف در صنایع پایین دستی و دارای کمبود در بازار بعنوان کالاهای مشمول دریافت مالیات بر صادرات ذکر شده است.

وی درباره اینکه چرا در شرایطی که می توانیم تا ۳ میلیون تن مواد خام و نیمه خام برای استفاده در صنایع پایین دستی جذب کنیم را اجازه خروج از کشور بدهیم، افزود: با دریافت مالیات از خروج موادی مانند پی وی سی و پلی استایرن مورد نیاز صنایع پایین دستی می توان ارزش افزوده بیشتری بر کالاهای تولیدی و درآمد ارزی بالاتری برای کشور ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت صمت نمی خواهد مانعی در مسیر صادرات معقول و منطقی باشد، بیان کرد: در حال حاضر برای تامین مواد اولیه‌ای حوزه پتروشیمی با مشکل مواجه هستیم و با وجودی که تولید آن به میزان کافی نیست بخشی از مواد اولیه خام و نیمه خام تولیدی صادر می شود و در حالی که برای تولید محصولی مانند پت حدود ۳ میلیون تن ظرفیت داریم، اما کمتر از ۴۰۰ هزار تن آن به صورت سالانه در بهین یاب عرضه می‌شود، در نتیجه  صادرات برای این مواد معنا و مفهومی نخواهد داشت.

مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت تشریح کرد: لیستی به عنوان کالاهای نیمه خام و خام، با توجه به نیاز کشور  اعلام شده و منتظر اعلام نهایی تصمیم گیری‌ در این حوزه هستیم. برای مثال در محصولاتی مانند متاتول که ۹ میلیون تن توان تولید داریم و نیاز کشور حدود یک میلیون تن است دلیلی برای ایجاد محدودیت صادرات آن جود ندارد اما اگر ماده اولیه‌ای با بازار پر التهاب تری مواجه و تقاضای داخلی برای آن وجود داشته باشد، نیازی به صادرات ندارد.

کد خبر 46852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =