راه اندازی خانه های فرش سبب توسعه صادارت خواهد شد

رئیس مرکز ملی فرش، نقش فرش دستباف را در افزایش درآمدهای ارزی کشور مهم ذکر و تصریح کرد: با توجه به الزامی شدن راه اندازی خانه های فرش در کشورهای همسایه به طور قطع می توان از این به بعد شاهد توسعه صادرات در این بخش و تقویت درآمدهای ارزی بود.

فرحناز رافع که روز چهارشنبه درباره تبعات مطلوب ایجاد مراکز تجاری بر توسعه صادرات فرش دستباف با خبرنگار اگزیم نیوز گفت و گو می کرد، افزود: همین امر سبب شد راه اندازی خانه های فرش بعنوان مهم‌ترین برنامه‌ های امسال وزارت صنعت، تجارت برابر بند د ماده ۴۶ برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه افراد علاقه‌مند به همکاری در انجام صادرات فرش و ایجاد خانه‌های فرش می‌توانند در کشورهای چین، روسیه، ایتالیا، فرانسه و امارات متحده عربی، خانه فرش احداث کنند، اظهار داشت: این افراد پس از اعلام آمادگی می توانند خانه‌های فرش زیادی را در جای جای جهان و با همراهی بخش خصوصی راه اندازی کنند. 
رئیس مرکز ملی فرش ابراز امیدواری کرد: راه اندازی خانه‌های فرش باعث گردد فرش دستباف ایرانی با شناسنامه، شفاف و با ارزش افزوده بالا به علاقه مندان واقعی در دنیا ارائه شود.

رافع  با بیان اینکه ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی و نمایشگاه‌های فرش در فرودگاه امام خمینی(ره) از جمله اقداماتی است که پیش از این برای بهبود فضای تجارت فرش اجرا شده است، افزود: نمایشگاه اکسپو و دموتکس آلمان نیز فرصت مناسبی برای حضور فعال ایران هستند تا با نیازسنجی و انعقاد قرارداد همکاری به توسعه این هنرصنعت کمک شود. 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما عبور موقت فرش‌های دستباف است، افزود:  فرش‌هایی وجود دارد که باید مرمت شوند یا نیاز به شستشوی تخصصی دارند و مورد رفوگری قرار گیرند. ما باید گارانتی و خدمات پس از فروش داشته باشیم اما متاسفانه امروز عبور موقت مانعی برای ارائه این نوع خدمات شده است. 

رئیس مرکز ملی فرش اظهار داشت: امروز رفوگران و هنرمندان ما به کشورهای همسایه مهاجرت می کنند چرا این مشکل قانونی باعث شده این نوع فرش‌ها ملزم به ثبت واردات و صادرات چند باره شوند، البته رفع این مشکل قانونی در کمیسیون اقتصادی دولت هم مصوب شده و منتظر تایید هیات دولت با هدف رفع مشکل هستیم.

رئیس مرکز ملی فرش در پایان گفت: مورد بعدی فرش‌های مرجوعی است که به فروش نمی‌رسند و باید به ناچار به کشور بازگردند، اما باید برای هر بار خروج تعرفه صادرات و برای هر بار ورود تعرفه واردات پرداخت شود. با این شرایط اغلب فرش‌ها در کشور مقصد به حراج گذاشته شده و ارزش فرش ما پایین کشیده می‌شود که مجلس شورای اسلامی باید این موضوع را نیز بررسی  کند.

کد خبر 46073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =