روش های بازگشت ارز به کشور باید بازنگری شود

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات متعدد ناشی از ایفاد تعهدات ارزی، تاکید کرد که روش های بازگشت ارز به کشور باید مورد بازنگری قرار گیرد چرا که بازگشت ارز به این شکل معضلات زیادی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان ایجاد کرده است.

محمد لاهوتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، اظهار داشت: یکی از روش‌های بازگشت ارز واردات در مقابل صادرات است اما صادرکنندگانی که می‌خواهند از روش واردات در مقابل صادرات یا واگذاری کوتاژ استفاده کنند، با مشکل فروش ارز در سامانه نیما مواجه می شوند یعنی عملا استفاده از این روش برای آنها، امکانپذیر نیست.

بعد از مرحله ترخیص کالا در گمرک، اگر کالای شما در سیستم گمرک اظهار و اعلام شده باشد، سیستمی به نام EPL یا Electronic Packing List سریعاً فرم اظهارنامه شما را قفل می‌کند. به عبارت دیگر، تمام افرادی که در گمرک مشغول به کار هستند، کالاها و محموله‌های وارداتی و صادراتی را با این نام می‌شناسند که اظهارنامه «کوتاژ» نام دارد.

وی با بیان آنکه داشتن اطلاعات درباره کوتاژ صادراتی نقش مهمی در اقتصاد کشورهای در حال توسعه دارد، گفت: این اقتصادها ممکن است فاقد سرمایه و سیستم مالی برای پشتیبانی از صنایع بزرگتر باشد. حتی ممکن است رشد بنگاه های کوچک به دلیل کمبود سرمایه در دسترس و نقدینگی یا به دلیل عدم اطمینان در رابطه با مالکیت خصوصی و حقوق قانونی دشوار باشد.

وی با بیان اینکه با تداوم نارسایی های مذکور دوباره به شرایط قبل باز خواهیم گشت، افزود: این کمبودها که در سیستم رفع تعهد ارزی ایجاد شده در نتیجه سبب بروز اختلاف میان صادرکننده و واردکننده می‌شود.

لاهوتی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در این روش ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه کشاورزی و خشکبار؛ صادرکننده پسته یا خرما چه کالایی را برای واردات خود استفاده می‌کند که از این روش رفع تعهد ارزی کند یا اگر ارز را در سامانه نیما عرضه کند، با توجه به آنکه میانگین نرخ ارز در سامانه نیما ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ واقعی خود است، ممکن است برای قشری از صادرکنندگان که خوراک ارزان دارند این عدد مطلوب باشد؛ اما به طور قطع صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: در حال حاضر واردات در مقابل صادرات دستخوش تغییرات شده و صادرکننده برای استفاده از امتیاز واردات در مقابل صادرات، یا باید در حوزه تخصصی خود کالا وارد کند و یا توافق سازمان صمت استان را برای واردات غیر از واردات خود بگیرد که انجام آن در رفع تعهد ارزی معضلاتی را ایجاد کرده است.

کد خبر 45752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =