اصلاح قوانین در حوزه صادرات در اولویت است

سخنگوی گمرک، اصلاح قوانین در حوزه صادرات بلحاظ نقش آن در افزایش مراودات بازرگانی کشور با دنیا را یادآور شد و گفت: بازنگری در قوانین این حوزه همچنین در افزایش درآمدهای ارزی کشور موثر است بنابر این توسعه صادرات از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سیدروح الله لطیفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به محدودیت های ستاد تنظیم بازار با هدف کنترل صادرات به بهانه کنترل قیمت ها در بازار داخل، اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که شرایط اقتصادی و بین المللی ایران خاص و ویژه است و نباید وضعیت کشورمان را با دیگر کشورها در خصوص رقابت آزادانه در عرصه اقتصادی، مقایسه کنیم زیرا عمده آن کشورها نگاه صرف صادراتی به بخش تولید دارند.

وی با اشاره به نارضایتی صادرکنندگان از افزایش محدودیت های گمرکی در بخش صادرات، یادآور شد تجار به طور معمول می گویند صدور بخشنامه های متنوع از سوی دستگاه های ذیربط باعث شده بازارهایی را که در رقابت پیچیده با صادرکنندگان دیگر کشورهای جهان به دست آورده بودیم از دست بدهیم.

سخنگوی گمرک ادامه داد: اما عده دیگری هستند که به موضوع واردات چنین نگاهی دارند و می گویند به دلیل آنکه می توانیم در داخل کالایی را تولید کنیم، نباید مجوز واردات صادر کرد؛ در حالی که اگر قرار به حاکم شدن نگاه رقابتی در صادرات باشد، باید در خصوص واردات هم همین نگاه را داشت و باید سرمایه گذار بتواند به راحتی هر کالایی را در فضای رقابتی وارد یا صادر کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به صورتی است که محدودیت انتقال ارز داریم و هر کالایی را نمی توانیم وارد کنیم؛ مواد اولیه کالاهای تولید داخل نیز عمدتا وارداتی است و مجبوریم ارز را به آنها اختصاص دهیم؛ بنابراین چون کالا به سختی تولید شده، طبیعی است که تأمین نیاز داخل، بر صادرات اولویت دارد، به عبارت دیگر، نگاه غالب در کشور، صادرات در صورت مازاد بر نیاز داخل است.

لطیفی یادآور شد: حتی همین نگاه (صادرات در صورت مازاد بر نیاز داخل) نیز انحصاراتی دارد که این ایجاد انحصار برای صادرات، مشکلاتی در بازار ایجاد می کند که مهم ترین آن، از دست دادن بازارهای منطقه ای و بین المللی است و اگر هم بخواهیم مجددا وارد شویم، دیگر امکان کسب بازارهای قبلی وجود ندارد؛ از سوی دیگر وابستگی شدید به مواد اولیه خارجی تولید داریم.

سخنگوی گمرک در پاسخ به این پرسش که چه کار باید کرد؟ گفت: اولا باید قوانین حوزه صادرات اصلاح شود. ثانیا باید صادرات از مناطق آزاد را هم جدی گرفت؛ در حالی که مناطق آزاد کشور تنها به پنجره ای برای واردات تبدیل شده اند. حال آنکه فلسفه ایجاد مناطق آزاد در دنیا، جذب سرمایه خارجی برای تولید یا بازتولید برخی کالاهاست.

سخنگوی گمرک در پایان تاکید کرد: گرچه فضای رقابتی اقتصاد آزاد در ایران با دیگر کشورها متفاوت است، اما نباید کاری کرد تا بازارهای صادراتی خود را نیز که به سختی بدست آورده ایم از دست بدهیم.

کد خبر 45518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =