نقش موثر صادرات در توسعه‌یافتگی اقتصاد کشور

عضو اتاق بازرگانی ایلام، بزرگترین و توسعه‌یافته‌ترین کشورهای جهان در بخش اقتصاد را آنهایی که بیشترین سهم را در صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند، دانست و گفت: یعنی کشورهای دارای بالاترین صادرات، پایدارترین و رشدیافته‌ترین اقتصاد را نیز دارند یا به معنی دیگر پایداری، پویایی و توسعه‌یافتگی اقتصاد یک کشور، با توسعه صادرات میسر می شود.

فرزاد فیض‌الهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر ضرورت حمایت از صادرکنندگان ایرانی تاکید کرد و افزود: ایران نیز باید با افزایش زیرساخت های مناسب برای توسعه عملکرد صادرات، بستر لازم را برای پویایی و بالندگی اقتصاد خود مهیا سازد.

وی اضافه کرد: با وجودی که در همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جدا از تسهیل قوانین و مقررات صادرات، بسته‌های حمایتی ویژه برای این بخش درنظر گرفته می شود چرا به خوبی می‌دانند هیچ اقتصادی بدون توسعه صادرات به پویایی نمی‌رسد، اما متاسفانه قوانین ایران هر روز برای صادرکنندگان دست و پاگیرتر و پیچیده تر می‌شود.

وی با اشاره به حمایت های گوناگون کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه از بخش صادرات شان، یادآور شد: دولت ترکیه در کنار بازاریابی و بازارسازی، تلاش دارد با ارائه حمایت‌های مختلف در همه بخش‌ها از حمل‌ونقل تا تضمین بازگشت سرمایه و حتی اعطای جایزه ویژه صادرات، صادرکنندگان را به فعالیت بیشتر ترغیب کند که تاکنون در تحقق این امر نیز موفق بوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی با انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاههای نظارتی مبنی بر مقابله با افراد سودجو از بخش صادرات، تصریح کرد: در بین صادرکنندگان، عده ای رانتخوار هستند که وضعیت صادرات را به این نقطه نامناسب رسانده‌اند و گویی همه مقررات و قوانین نیز برای تأمین خواسته‌های این گروه از صادرکنندگان وضع می‌شود.

وی ادامه داد: این افراد غالباً کوچکترین نقشی در ایجاد اشتغال پایدار ندارند و بهره‌ای از فعالیت اقتصادی‌شان به منفعت عمومی نمی‌رسد؛ این گروه عمدتا در حوزه مواد خام فعال هستند، امتیازات خاصی دارند و توانسته‌اند به اسم صنعتگر و یا تولیدکننده و یا حتی کارآفرین، مجوزها و یارانه‌های بسیاری را به سهولت دریافت کنند.

فیض‌الهی در پایان تاکید کرد که با اصلاح قوانین و مقررات موجود و کاهش قوانین دست و پاگیر اداری و منطقی شدن آن می توان صادرات را به یکی از شیرین‌ترین و سودآورترین بخش‌های اقتصادی تبدیل کرد که هم سبب رونق تولید و افزایش فرصت های شغلی و هم درآمدزایی شد یعنی با افزایش فروش محصولات در بازارهای جهانی ضمن ارزآوری بیشتر، اقتصاد کشور را نیز توسعه‌ داد و پایدار کرد.

کد خبر 44639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =