پتانسیل های همسایگان برای صادرات خدمات فنی و مهندسی

علیرضا کلاهی در گفتگو با اگزیم نیوز از آمادگی کشورهای همسایه برای خرید خدمات فنی و مهندسی به ویژه در بخش برق خبر داد

صنعت برق ایران این روزها نیازمند جانی تازه است تا بتواند بر چالش های مختلف غلبه کند و در این مسیر بدون تردید بخش خصوصی توانمند ایرانی می تواند نقش آفرین باشد.

این روزها بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت برق ایران و چالش های موجود بیش از گذشته در کانون توجه قرار گرفته اما بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان توسعه هنوز نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در برنامه ریزی ها به دست آورد و به نظر می رسد متولیان امرباید با جدیت بیشتری به توانمندی های این بخش توجه کنند.

شرکت های فعال در صنعت برق ایران بر اساس اعلام متولیان امر با نصف ظرفیت کار می کنند، شرکت هایی که افزون بر حضور در طرح های عمرانی کشور می توانند در صادرات خدمات فنی و مهندسی با کمک وزارت نیرو و دیگر سازمان ها، بر حجم فعالیت های خود افزوده و برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند. در این میان بخش خصوصی فعال در صنعت برق ایران با وجود تمام چالش ها و مشکلهای موجود همچنان به عنوان تکیه گاهی مطمئن در کنار متولیان دولتی این صنعت حضوری مطمئن و قابل قبول دارد. 

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی اگزیم نیوز با تاکید بر لزوم حمایت از صادرات خدمان فنی و مهندسی اظهار کرد: شرکتهای پیمانکار و نیز سازندگان ایرانی با توجه به زیرساخت های موجود می توانند  افزون بر حضور در طرح های داخل کشور،در مناقصه های بزرگ بین المللی حضوری فعالتر داشته باشند و تنها چالش آنها مشکلات مالی و نیز برخی از تحولات سیاسی در منطقه است .

علیرضا کلاهی افزود: سندیکای برق ایران با توجه به زیرساخت های موجود شرکت های عضو توان مطلوبی برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارد و می تواند در صادرات غیرنفتی کشور بیش از پیش نقش آفرین باشد و در این مسیر امید است در سال 95 با فراهم شدن شرایط بتوانیم در بازارهای منطقه حضور جدی تری داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش صادرات تجهیزات و کالاهای تولیدی در صنعت برق ایران می تواند اقتصاد کشور را متحول کند و در این مسیر در صورت حمایت دولت می توانیم در بازارهای بین المللی حضوری فعالتر داشته باشیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با بیان این که پیمانکاران و سازندگان ایرانی اکنون به برندهای معتبری در سطح منطقه بدل شده اند، اظهارکرد: پیمانکاران و سازندگان ایرانی خوشبختانه از نظر کمیت و کیفیت رتبه های ممتازی دارند و در این مسیر، تقاضا برای خرید محصولات و کالاهای مربوط به صنعت برق از سوی کشورهای همسایه در حال افزایش است.

 کلاهی با بیان این که بازار عراق تا سال 2030 میلادی در زمینه صنعت برق دارای حدود 300 میلیارد دلار طرح های مختلف توسعه ای است گفت: باید جایگاه واقعی خود را در بازار این کشور تثبیت کنیم و سهم خوبی را به صنعتگران ایرانی اختصاص دهیم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران ادامه داد: به علت تحولات موجود در عراق متاسفانه اکنون شرایط حضور در این کشور مهیا نیست اما بطور جدی پیگیر صادرات خدمات فنی و مهندسی به عراق هستیم.

وی کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز همسایگان شمالی را از دیگر بازارهای هدف برای صادرات خدمات فنی و مهندسی در زمینه صنعت برق برشمرد و گفت: با توجه به زیر ساخت های موجود آماده حضور در این کشورها و ارائه بالاترین و بهترین خدمات هستیم.

کلاهی با تاکید بر بالا بودن سطح کمی و کیفی تجهیزات و قطعه های تولیدی ساخته شده از سوی سازندگان ایرانی تصریح کرد:صنعت برق ایران توان رقابت با نمونه های تولیدی دیگر کشورها را دارد و در مسیر صادرات خدمات فنی و مهندسی نیازمند حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز وزارت نیرو هستیم تا با بازاریابی های دقیق و جامع بتوانیم حضوری بلندمدت در کشورهای منطقه داشته باشیم.

کارشناسان اعتقاد دارند که توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برق می‌تواند عاملی باشد برای تعمیق ارتباط اقتصادی با کشورهای همسایه و با توجه به این که برآوردها نشان می‌دهد ظرفیت صادرات برق ایران می‌تواند تا چندین برابر اضافه شود. 

اکنون و با توجه به تلاش ملی برای کاهش وابستگی بودجه های سالانه کشور به در آمدهای نفتی و تلاش برای کاهش خام فروشی، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عنوان یک راهبرد ملی می تواند با همکاری دولت و  بخش خصوصی توانمند ایرانی، جانی تازه بگیرد تا بتوانیم منافع ملی کشورمان را بطور کامل صیانت کرده و نقش خود را در بازارهای انرژی منطقه تقویت کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 4422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =