اصل ۴۴ قانون اساسی سبب شکوفایی و پویایی اقتصاد خواهد شد

نماینده سابق مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان آنکه براساس اصل ۴۴ قانون اساسی، نظام اقتصادی کشور به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم می شود، پیش بینی کرد: با عملی شدن اصل یادشده، بخش‌خصوصی می‌تواند بازارهای جدیدی را برای محصولات و خدمات ایرانی تعریف و زمینه را برای شکوفایی و پویایی اقتصاد کشور فراهم کند.

موید حسینی‌صدر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به لزوم توجه به بازارهای همسایه بلحاظ گستردگی جغرافیایی و جمعیتی، اظهار داشت: در تولید محصولات نباید صرفاْ نگاه به تامین نیاز بازار داخل داشت، بلکه با نیازسنجی کشورهای همسایه و هدف می‌توان گام‌های موثری در افزایش و بهبود صادرات برداشت.

وی افزود: در بسیاری موارد شرکت‌های بزرگ، محصولاتی را تولید می‌کنند که در بازارهای داخلی مشتری ندارند اما بازارهای همسایه متقاضی آن هستند، بنابراین باید این موارد بیش از پیش مورد توجه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار گیرد.

حسینی‌صدر با بیان اینکه این امر در افزایش ارزآوری، رونق تولید و صد البته در تقویت چرخه اقتصاد کشور تاثیر بالایی دارد، گفت: در واقع می‌توان بخشی از تولید را به تامین نیاز بازارهای همسایه و یا بازارهای مکمل اختصاص داد و زمینه بهبود رشد اقتصادی و افزایش فرصت های شغلی در کشور را فراهم کرد.

وی ادامه داد: با وجودی که ایران در برخی زمینه‌ها از جمله گردشگری و کشاورزی از تخصص و ظرفیت بالایی برخوردار است که می‌تواند نیاز همسایگان به این بخش ها را تأمین کند اما متأسفانه تاکنون نه تنها در این زمینه‌ها هیچ اقدام مناسبی صورت نگرفته بلکه عمده تلاش‌های در حال انجام هم در همان مرحله رفع نیازهای داخلی متوقف شده است.

حسینی صدر معتقد است: دست اندرکاران اجرایی کشور می‌توانند با بهره گیری مناسب از توانایی های بخش خصوصی و یک برنامه‌ریزی دقیق، بازارهای جدیدی در بخش گردشگری و کشاورزی تعریف و طراحی کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی که درخصوص تلاش برای تقویت توان بخش خصوصی با هدف افزایش حضور در بازار کشورهای همسایه سخن می گفت، افزود: به عنوان نمونه در بسیاری از کشورها انرژی بسیار گران است و ساخت نیروگاه عملاً توجیه اقتصادی ندارد؛ در چنین شرایطی می‌توان با صدور مجوز برای ساخت نیروگاه‌‎های کوچک توسط بخش‌ خصوصی ایران، بار زیادی را از روی شبکه ملی برداشت و از سوی دیگر با قراردادهای کاملاً حساب‌شده، مازاد تولید انرژی را برای تولید ارز دیجیتال که یکی از نیازهای اساسی کشور است، صرف کرد.

حسینی‌صدر اظهار کرد: به‌رغم همه تأکیدات انجام‌شده در اصل ۴۴ و اسناد بالادستی و فرمایشات مقام معظم رهبری در موضوع جهت‌دهی به سرمایه‌های بخش‌خصوصی، هنوز دولت نتوانسته در این موضوع به موفقیت مورد نظر دست یابد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر اصل ۴۴ قانون اساسی تحقق یابد، بخش‌خصوصی می‌تواند بازارهای جدیدی را برای عرضه محصولات و خدمات ایرانی تعریف و زمینه را برای شکوفایی بیش از پیش اقتصاد کشور فراهم کند.

کد خبر 44075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =