برجام شرایط ورود به بازارهای بین‌المللی را هموار کرد

استاد بازنشسته گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: برجام علاوه بر تاثیر بر رفع تحریم‌ها شرایط ورود اقتصاد کشور به بازارهای بین‌المللی را هموار کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، مصطفی عمادزاده افزود: برجام در کوتاه مدت موجب جذب مطالبات خود از کشورهایی نظیر کره جنوبی، هند و عراق شد و در بلند مدت صادرات را برای ایران رونق داد.

وی اظهار داشت: این تعامل بین المللی علاوه بر اینکه برای دیگر کشورها دستاوردهایی داشته به صنایع داخل اجازه داد تا از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده شود، یعنی تولید خود را بالا برده و از "صرفه های ناشی از مقیاس" بهره مند شویم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، برجام باعث شد واردات کالا از کشورهای اصلی تولید کننده، به صورت قانونی به جای واسطه‌ای انجام شود چرا که بازرگانی واسطه ای و مرزی، از طریق همسایگان نامطلوب، پر مخاطره و پر هزینه است.

وی واردات تکنولوژی و کالاهای صنعتی پیشرفته، همچون کالاهای "های تک" ((High Technology مثل هواپیماهای مدرن مسافربری در جبران کمبودهای کشور و ارتقای کیفیت خدمات را راهگشا دانست و گفت: این اتفاق در جریان روابط بین المللی مبتنی بر برجام انجام شده است.

استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برجام زمینه دستیابی اقتصاد کشور به بازار جهانی را تسهیل کرد، گفت: تداوم این اقدام مشترک بین المللی منشا رونق، توسعه و رفاه برای کشور خواهد شد.

وی تقویت تجارت خارجی و به ویژه صادرات را برای عرضه مازاد محصولات مهم بیان و اضافه کرد: در چنین شرایطی اشتغال بیشتر و درآمد بالاتری کسب خواهد شد که بر اساس اقدام و تجربه کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و چین می‌توانیم برای دیگران تولید انجام داده و به دنبال آن برای خود اشتغال و ارزش افزوده بیشتری را فراهم کنیم.

عماد زاده، تعامل با اقتصاد جهانی را در افزایش اشتغال و کسب درآمدهای بیشتر کارآمد اعلام و خاطرنشان کرد: با شکل گیری این اقدامات بیکاری جوانان را به تدریج کاهش و نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی کاسته می شود.

وی بیان کرد: اگر برجام بتواند امکان دسترسی به بازارهای جهانی را بیشتر فراهم و تسهیل کند، شاهد رونق اقتصادی بیشتری خواهیم بود.

وی با بیان اینکه آغاز دوباره برجام و رفع تحریم‌ها که در حال جریان است، تصریح کرد: توافق در مذاکرات برجام می‌تواند از تنش‌های داخلی و خارجی کاسته و آرامش را به اقتصاد کشور باز گرداند.

به اعتقاد این استاد دانشگاه، هیچ اقتصادی در فضای پر تنش، و پرنوسان قادر به عملکرد مناسبی نبوده و تغییر مداوم در نرخ ارز، نرخ بهره، نرخ تورم، امکان افزایش سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد.

وی یادآور شد: موفقیت در برجام سبب می شود تا کشور از یک سو به تولید کالاهای صنعتی خود ادامه دهد و نیازهای داخلی را تامین نماید و از دیگر سو آرامش را به بازار سرمایه گذاری بازگرداند.

عمادزاده معتقد است هیچ اقتصاد بسته ای به رشد و تعالی دست نمی یابد و باز بودن اقتصاد و همکاری و تعامل بین ملت هاست که موجب رشد و بالندگی کشورها خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران کشور توانمندی است و از پتانسیل های ذاتی و اکتسابی بسیاری برخوردار است پس نباید اجازه داد تا تحریم ها و فشارهای خارجی مانع رشد و تعالی کشور شود.

کد خبر 42657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =