۲.۹ میلیارد دلار، ذرت و سویا واردات شد

قیمت مرغ و نوسان آن طی ماه های اخیر نسبت به سال گذشته بیش از ۸۲ درصد افزایش داشته و این در حالی است که واردات نهاده های تولید از جمله ذرت و سویا را متوقف نکرده و تامین ارز آن نیز همچنان ترجیحی است.

به گزارش اگزیم نیوز، حدود ۳ ماهی می شود که بازار مرغ با نوسان نرخ همراه شده به طوری که بهای این کالا تا ۳۰ هزار تومان نیز افزایش داشته است.

در این میان مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی واکنش های متفاوتی در رابطه با دلایل افزایش قیمت مرغ به عنوان یک کالای مصرفی مردم داشتند، به طوری که برخی افزایش نرخ نهاده های دامی از جمله سویا و ذرت را مطرح می کنند و از سوی دیگر موضوع انحرافات شدید در توزیع مرغ بعد از کشتار را به میان می کشند.

با این حال وزارت صمت و جهادکشاورزی بارها وعده تنظیم بازار مرغ را داده اند که تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده نیفتاده و گاها صف های طولانی برای تهیه این کالا تشکیل می شود.

نوسان قیمت مرغ را می توان در گزارش های رسمی به وضوح دید، جایی که گزارش اخیر مرکز آمار ایران از قیمت کالاهای خوراکی مردم نشان می دهد که هر کیلو مرغ ماشینی از حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان در بهمن ماه سال گذشته به متوسط ۲۳ هزار تومانی در بهمن امسال رسیده البته این کالا تا  حدود ۲۵ هزار تومان به طور متوسط نیز گزارش شده و مشاهدات میدانی نشان از قیمت ۳۰ هزار تومان و بالاتر نیز داشته است.

براین اساس قیمت مرغ نسبت به دی ماه ۹.۶ و در مقایسه با بهمن پارسال ۸۳.۳ درصد افزایش را تجربه کرد.

 براساس قیمت گوشت مرغ از ابتدای سال جاری نشان می دهد که هر کیلو از این کالا در فروردین ماه ۱۱ هزار و ۳۰۰، اردیبهشت ۱۱ هزار و ۱۰۰، خرداد ۱۰ هزار و ۸۰۰، تیر ۱۵ هزار و ۴۰۰، مرداد ۱۳ هزار و ۷۰۰، شهریور ۱۵ هزار و ۳۰۰، مهر ۱۸ هزار و ۶۰۰، آبان ۱۷ هزار و ۴۰۰، آذر ۱۹ هزار، دی ۲۲ هزار و ۴۰۰ و در بهمن ماه ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان به طور متوسط قیمت خورده است.

در حالی از دلایل افزایش قیمت مرغ گرانی و یا کمبود نهاده های دامی  اعلام می شود که این نهاده ها با ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان وارد می شوند و قیمت این ارز برای واردات این کالاها تغییری را به خود ندیده است.

بررسی آمار گمرک ایران نشان می دهد که تا پایان بهمن ماه امسال حدود ۹.۱ میلیون تن با ارزش بیش از ۲.۲ میلیارد دلار ذرت و بیش از ۱.۶ میلیون تن کنجاله سویا با ارزش بالغ بر ۶۹۳.۷ میلیون دلار وارد شده که بیانگر واردات حدود ۲.۹ میلیارد دلاری ذرت و سویا تا پایان بهمن ماه است.

همچنین میزان دپوی ذرت در گمرک و بنادر به ۱.۸ میلیون تن و  سویا به بیش از ۵۹۰ هزار تن می رسد.

کد خبر 41652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =