کاهش قدرت خرید و کرونا؛ ۲ عامل اصلی کاهش خرید آجیل

در حالی که کمتر از یک هفته به آغاز سال جدید باقی مانده، آجیل فروشان با رکود در فروش مواجه هستند به نحوی که حتی برخی از خشکبارفروشان سبزه میدان در بازار اصلی شهر تهران اقدام به تغییر کاربری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، بازار این روزهای خشکبار فروشان مانند دیگر صنوف برخلاف سال‌های گذشته چندان رونقی ندارد به نحوی که در یک هفته مانده به آغاز سال جدید و ایام نوروز، میزان فروش آنها نسبت به سال‌های قبل حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

در بازار تهران، هر کیلو آجیل مخلوط چهار مغز درجه یک بین ۲۶۰ تا ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. هر کیلو آجیل شیرین نیز ۲۱۰ تا ۲۴۰ هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

در سبزه میدان تهران هر کیلو پسته خام ۲۲۰ تا ۲۶۰ هزار تومان ولی پسته شور ۲۴۰ تا ۲۹۰ هزار تومان قیمت خورده بود. خشکبارفروشان مغز گردو را هم به قیمت هر کیلوگرم ۱۹۰ تا ۲۴۰ هزار تومان می‌فروختند. این در حالی بود که مغز گردوی مناسب برای مصرف در خورشت بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

اگر خریداری قصد خرید یک کیلو مغز بادام شور یا شیرین را داشته باشد، باید بهایی معادل ۲۳۰ تا ۲۶۵ هزار تومان بپردازد.

همچنین بر تابلوی مغازه‌ها قیمت هر کیلوگرم فندق شور یا شیرین بین ۳۶۰ تا ۴۲۰ هزار تومان در نوسان بود.

بادام زمینی درجه نیز بین ۸۵ تا ۱۰۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

کسانی که قصد خرید تخمه جابانی یا کدو را داشتند نیز باید به ترتیب بهایی معادل ۶۵ تا ۸۰ و ۷۵ تا ۹۰ هزار تومان ‌پرداخت می کردند.

هر کیلوگرم کشمش سبز درجه یک نیز بین ۹۰ تا ۱۰۰ هزار تومان ارزشگذاری شده بود.

یکی از خشکبارفروشان سبزه میدان تهران در این خصوص به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: امسال قیمت انواع خشکبار با افزایش نرخ دلار بالا رفت و به دلیل شرایط رکود در اقتصاد و تورم بالا، قدرت خرید مردم نیز بیش از پیش کاهش یافت.

وی تصریح کرد: امسال نیز مانند نوروز سال گذشته شاهد کاهش قدرت خرید مردم هستیم بطوری که این امر نه تنها تاثیر زیادی بر پایین آمدن توان خرید آجیل نوروز توسط آنها بلکه تشدید شرایط رکود در بازار داشته است. از سوی دیگر کسانی هم که قدرت خرید مناسبی دارند، به دلیل شرایط کرونایی و کاهش دید و بازدیدهای نوروزی، حجم خرید خود را کاهش داده‌اند.

تا قبل از این از چهارراه گلوبندک تا سبزه میدان تهران دست کم ۱۰ مغازه خشکبارفروشی قرار داشت که از این تعداد ۵ فروشگاه تغییر کاربری داده و در حال فروش پیراهن مردانه، عطر و ادوکلن و ترشی‌جات هستند.

مینا ساعتچی

کد خبر 41511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =