شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی‌ماه ۳٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه رشد کرد

پژوهشکده پولی و بانکی گزارش ماهانه تولید صنعتی با استفاده از اطلاعات شرکت های بورسی را برای دی۱۳۹۹ منتشر کرد که بر این اساس شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در دی‌ماه ۳٫۹ درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی وبانکی، براساس این گزارش رشد شاخص تولید صنعتی در دی‌ماه اگرچه نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت بوده اما نسبت به عملکردی که در ماه‌های گذشته ثبت شده (رشد بالای ۶ درصد این شاخص در مهرماه و آبان‌ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل) روند نزولی را نشان می‌دهد.

این روند نزولی و این نکته که موجودی انبار شرکت‌ها در ماه گذشته به طور میانگین بیشتر شده (به‌طور متوسط رشد فروش کمتر از رشد تولید بوده) نشان می‌دهد که اگرچه رشد تولید در سال ۱۳۹۹ مثبت خواهد بود اما برای باقی‌ماندن رشد تولید صنعتی در محدوده مثبت برای سال ۱۴۰۰ لازم است که محرک‌هایی در بخش تقاضای (داخلی یا صادراتی) محصولات صنعتی اتفاق بیفتد. 

بررسی عملکرد سودآوری شرکت‌ها در بازه ۹ ماهه ۱۳۹۹ نیز نشان از بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌های بورسی دارد. سود خالص اسمی در ۹ ماهه ۱۳۹۹ در شرکت‌های صنایع صادرات محور (محصولات شیمیایی و فلزات اساسی) نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است و تعداد شرکت‌های زیان‌ده نیز در این بازه به‌طور محسوسی کاهش داشته است. البته در این مدت، شرکت‌های صنعت خودروسازی و قطعات علیرغم رشد تولید قابل توجهی که داشتند، با افزایش زیان نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بودند.

در بخش جمع‌آوری داده‌ها آمده است:

 بر اساس دستورالعمل جدید نحوه افشای اطلاعات از سوی ناشران بورسی و فرابورسی که در تاریخ ۲۹ آذر ماه ۱۳۹۶ ابلاغ شد و از تاریخ ۹ دی ماه ۱۳۹۶ لازم الاجرا شده است نحوه گزارش‌دهی شرکت‌های بورسی تغییر کرده است و شرکت‌های تولیدی موظف شدند که به گزارش ماهانه فعالیت خود را (که شامل عملکرد تولید و فروش به تفکیک اقلام محصولات می‌شود) به وقفه ۵ روز کاری از انتهای ماه  منتشر کنند. با توجه به بررسی‌های انجام شده شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر اقدام به انتشار کرده‌اند بیش از ۲۲۰ شرکت هستند که  بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ ارزش تولیدات آنها معادل ۴۶ درصد از ارزش تولیدات کارگاه‌های بزرگ صنعتی بالاتر از ۱۰۰ نفر کارکن (نمونه‌ای که بانک مرکزی در گزارش فصلی استفاده می‌کند) است. 

 متوازن سازی نمونه

اولین گام برای محاسبه رشد تولید صنعتی در یک دوره نسبت به دوره مشابه سال گذشته این است که اطلاعات اقلام کالاهای صنعتی که داده‌های آنها برای دوره مورد بررسی(مثلا آذر ۹۷) و دوره مشابه سال گذشته(آذر ۹۶) وجود دارد و توسط شرکت‌ها گزارش‌ شده است جمع آوری می‌شود. در تشریح این فرایند توضیحات زیر مفید هستند:

- منظور از اقلام کالاهای صنعتی که ملاک محاسبه هستند کالا- شرکت است. به طور مثال متانول- پتروشیمی خارک یک قلم از آن  کالاها به حساب می‌آید. بر اساس آمار دوره‌های مورد بررسی، ماهانه اطلاعات بین ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ قلم کالا در محاسبه رشد شاخص مورد استفاده قرار می‌گیرد.  

- منظور از اطلاعات اقلام کالاهای صنعتی قیمت ضمنی کالا(که از تقسیم ارزش فروش به مقدار فروش بدست می‌آید)، میزان تولید کالا و میزان فروش کالا است. 

محاسبه شاخص صنعت

برای محاسبه شاخص از روش لاسپیرز استفاده می‌شود. یعنی تولید کالای x در دوره مشخص در قیمت سال پایه ضرب می‌شود. لازم به ذکر است که روش شاخص سازی به صورت زنجیره‌ای است و در هر دوره سال پایه تغییر می‌کند. 

برای دریافت گزارش اینجا کلیک کنید.

کد خبر 40833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =