تشکیل کارگروه مالی بانکی اتحادیه اوراسیا

تشکیل کارگروه مالی بانکی با حضور بانک های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا الزامی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، مریم خلیلی روز چهارشنبه در پنل تخصصی نشست دیپلماسی ایران و اوراسیا، گفت: اگزیم بانک ایران در راستای حمایت از صادرات غیرنفتی تمرکز ویژه ای بر رفع چالش های صادرکنندگان در حوزه اوراسیا دارد به نظر می رسد لازم است کارگروه مالی بانکی با حضور بانک های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای رفع چالش مبادلات مالی تشکیل شود.

وی در دومین پنل تخصصی نشست اقتصادی اوراسیا، اظهار داشت: بانک توسعه صادرات علی رغم تحریم های بین المللی در تلاش بوده تا بانک هایی را شناسایی کند که امکان مبادلات مالی با ایران را داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از طریق برخی بانکهای روسی و عمدتاً میربیزینس بانک روسیه مبادلات مالی امکان پذیر است.

خلیلی افزود: بانک ملت ارمنستان نیز در قالب روابط کارگزاری در چارچوب مقررات موجود، دریافت و پرداخت وجوه را انجام می دهد.

به گفته معاون اداره بین الملل بانک توسعه صادرات ایران، از طریق دو بانک یاد شده خدماتی همچون گشایش اعتباراسنادی و صدور ضمانت نامه به صادرکنندگان ارائه می شود.

خلیلی با اشاره به اینکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، بانک توسعه صادرات می تواند در کشورهای ذینفع برای صادرکنندگان ضمانت نامه مستقیم صادر کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با وجود محدودیت های ناشی از تحریم، پروژه های مشتریان بانک توسعه صادرات در خارج از کشور در حال انجام است و حمایت های بانک از این مشتریان ادامه دارد.

خلیلی افزود: بانک توسعه صادرات خدماتی چون تسهیلات قبل از حمل عمدتاً در قالب سرمایه در گردش و بعد از حمل کالا در قالب اعتبار خریدار و فروشنده را به مشتریان خود ارائه می دهد.

وی با تاکید بر اینکه بانک های مرکزی کشورهای عضو اتحادیه اهتمام جدی برای رفع چالش های مبادلات مالی را به کار ببندند، گفت: کارگروه مالی بانکی با حضور بانک های مرکزی اعضای اتحادیه تشکیل شود تا بستری مساعد برای تعاملات مالی از طریق کانال های موجود شکل بگیرد.

معاون اداره بین الملل بانک توسعه صادرات ایران به ظرفیت صرافی این بانک برای دریافت و پرداخت وجوه در کشورهای مختلف اشاره کرد و اظهار داشت: این بانک پیش از تشدید تحریم ها روابط کارگزاری گسترده ای را با کشورهای مختلف ترتیب داد و در حال حاضر با بررسی گسترده به دنبال یافتن راهکارهای عملی برای رفع چالش صادرکنندگان در بخش مبادلات مالی از طرق مختلف است.

در ادامه این پنل، فریال مستوفی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی نیز به چالش های موجود در زمینه مبادلات مالی در اتحادیه اوراسیا پرداخت و گفت: تهاتر و استفاده از ظرفیت رمزارزها می تواند بستری برای تسهیل مبادلات تجاری در شرایط سخت باشد.

منصوری، رییس اداره همکاری های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه کشور نیز در این پنل گفت: با تبدیل موافقت نامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد حجم مبادلات تجاری در این بخش 10 برابر خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم نوآوری در تعاملات تجاری کشورها اظهار داشت: انعقاد پیمان های پولی همواره منجر به رشد مبادلات فی مابین شده است.

وی گفت: بر این باورم که با نوآوری در تعاملات می توان در بدترین شرایط توسعه مناسبات تجاری را تجربه کرد.

منصوری گفت: در مورد دلار زدایی لازم است این ایده از مرحله حرف به عمل برسد؛ در حال حاضر بخش عمده ای از ذخائر ارزی در اوراسیا به دلار بوده و این موضوع در مورد درآمدهای ارزی و نیز تامین مالی های صادراتی این حوزه صادق است.
رییس اداره همکاری های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه اظهار داشت: سوئیفت های ملی می تواند سیاست های انحصاری را کمرنگ تر کند.

وی به نقش بانک توسعه اوراسیا در حمایت از پروژه های عمرانی آسیب دیده از تحریم اشاره کرد و گفت: سهام داران این بانک ۶ کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند.

منصوری در ادامه به تشریح ظرفیت استفاده از طلا در مبادلات تجاری پرداخت و گفت: روسیه ذخائر طلای زیادی دارد که می توان در مبادلات تجاری در قبال کالا به جای پول پرداخت کند.

کد خبر 40340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =