اختلال در توزیع؛ عامل افزایش قیمت تخم مرغ

عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع طیور ایران می‌گوید دو نرخی شدن قیمت تخم مرغ در بازار و افزایش قیمت آن طی روزهای اخیر به دلیل اختلال در توزیع است.

مهدی معصومی روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره دلایل افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر در بازار با بیان این مطلب، افزود: قیمت تخم مرغ مانند هر کالای دیگری با نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. اما در حال حاضر اختلالاتی در شبکه توزیع تخم مرغ ایجاد شده که این امر باعث دو نرخی شدن این محصول در بازار شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از نرخ‌های تخم مرغ منطبق با نظر ستاد تنظیم بازار در مراکز خرید و میادین میوه‌وتره‌بار عرضه ولی در سایر فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها با نرخ بالاتر فروخته می‌شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه سال آینده بر روی نرخ کالاهای اساسی گفت: دیدگاه اتاق بازرگانی و صنف طیور ایران آن است که نرخ ارز باید تک نرخی شده و تابعی از نظام عرضه و تقاضا باشد و هر عددی غیر از آن باعث ایجاد رانت خواهد شد.

معصومی با بیان اینکه کالاهای اساسی و غیراساسی باید با ارز تک نرخی وارد کشور شوند، تصریح کرد: دولت به جای آنکه یارانه را به مرغدار یا تولیدکننده دهد، باید آن را به طور مستقیم به مصرف‌کننده نهایی بدهد.

عضو هیات مدیره انحمن صنایع طیور ایران ادامه داد: توزیع یارانه از طریق مرغدار یا غیره به جای خوبی نخواهد رفت و باعث ایجاد رانت یا سوءاستفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: به عنوان نمونه هر ایرانی به طور ماهیانه ۱۵ عدد تخم مرغ مصرف می‌کند و آزادشدن نرخ ارز هم باعث افزایش ۵۰۰ تا هزار تومانی آن می‌شود. دولت می‌تواند مبلغ اضافه شده به قیمت تخم مرغ را به طور یارانه مستقیم در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار دهد ولی نرخ ارز تک نرخی باشد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار داشت: حذف ارز ۴۲۰۰ از بودجه سال آینده بیشتر از جنبه روانی، باعث افزایش قیمت‌ها خواهد شد زیرا در حال حاضر نیز کالاها با نرخ ارز ۴۲۰۰ به دست مردم نمی‌رسد و قیمت کالاهای اساسی تقریبا با ارز ۱۵ هزار تومانی به فروش می‌رسد.

کد خبر 39657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =