رویکرد متفاوت بایدن در قبال اروپا؛ جنگ تجاری ساختگی پایان می‌یابد

مشاور ارشد جو بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا و نامزد دموکرات ها در انتخابات ۲۰۲۰ از رویکرد متفاوت وی با دونالد ترامپ در برخورد با اروپا خبر داد و گفت: جو بایدن به «جنگ تجاری ساختگی» ترامپ با اروپا پایان می دهد و رویکرد مسالمت آمیزی در قبال این بلوک اتخاذ خواهد کرد.

به گزارش اگزیم نیوز از خبرگزاری رویترز، تونی بلینکن در یک نشست مجازی به میزبانی وزارت بازرگانی آمریکا گفت بایدن تلاش خواهد کرد رویکرد ترامپ در فقدان توازن تجاری در بخش کشاورزی بین دو طرف را اصلاح کند.

وی افزود: بایدن و ترامپ اساسا رویکرد متفاوتی در قبال اروپا دارند و بایدن بیشتر علاقه مند به رویکرد همکاری جویانه در مسائلی همچون چین، تغییرات آب و هوایی است.

بلینکن گفت: اتحادیه اروپا بزرگترین بازار در جهان است و لازم است که ما روابط اقتصادی خود با این اتحادیه را تقویت کنیم.

وی افزود: ما همچنین باید به جنگ تجاری مصنوعی که دولت ترامپ آغاز کرده پایان دهیم؛ جنگی که روابط اقتصادی ما را مسموم کرده، به هزینه از دست رفتن مشاغل شده و هزینه مصرف کننده را افزایش داده است.

رویترز نوشت: ترامپ از زمان روی کار آمدن، بارها رهبران اروپایی را به دلیل تصمیمات سیاسی اش از جمله خروج توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ ایران، خروج از پیمان آب و هوایی پاریس و اعمال مجموعه از تعرفه ها علیه کالاهای اتحادیه اروپا ناامید کرده است.

بلینکن که سابقه معاون مشاور امنیت ملی در دولت باراک اوباما را دارد گفت: اگر بایدن انتخاب شود، به دنبال برقراری روابط قوی با اتحادیه اروپا خواهد بود و به رفع مشکلات کشور با متحدانش در منطقه از جمله در زمینه تجارت کشاورزی کمک خواهد کرد.

وی افزود: من فکر می کنم که مشکلات واقعی با اتحادیه اروپا در زمینه تجارت دائمی و نامتوازن با اتحادیه اروپا وجود دارد زیرا قواعد تجاری در این زمینه مانع از فروش کالاهای رقابتی ما می شود.

بلینکن با این حال اظهار داشت آمریکا و اتحادیه اروپا  در برخی از مسائل از جمله نیاز به مقابله با اقدامات تجاری چین منافع و اهداف مشترکی دارند.

مشاور نامزد دموکرات آمریکا  گفت بایدن به دنبال تاکید دوباره بر ائتلافات آمریکا است که شامل تعامل دوباره با اتحادیه اروپا به جای فشار بر کشورها برای خروج از این اتحادیه و برخوردد با این بلوک به عنوان دشمن است.

بلینکن توضیح داد موضع بایدن در قبال روسیه با ترامپ متفاوت است و معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا بر یان باور است که رویارویی با اقدامات تهاجمی روسیه از جمله از طریق تحریم های هماهنگ ضروری است.

مشاور بایدن همچنین گفت: اگر بایدن انتخاب شود نشستی را در ابتدای دوره خود تشکیل خواهد داد که در آن درباره نگرانی های مشترک داخلی از جمله نابرابری های اجتماعی، اعتماد به حاکمیت و اصلاح روابط تجاری و اقتصادی گفت و گو خواهد کرد. هدف از این نشست، توسعه دیدگاه راهبردی مشترک و نقشه راهی برای مقابله با چالش های مختلف در حوزه هایی متفاوت از جمله روسیه، چین و یا ایران خواهد بود.

انتخابات  برای تعیین پنجاه و نهمین رئیس جمهوری آمریکا ومعاون او سوم نوامبر ۲۰۲۰ برابر برابر با ۱۳ آبان ۹۹ برگزار می شود. بیشتر نظرسنجی ها از پیشتازی بایدن حکایت دارد.

در بخش سیاست خارجی دو نامزد انتخابات رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده اند.

در سالهای اخیر جامعه علمی نسبت به تاثیرات مخرب تغییرات آب و هوایی هشدار داده اند. به گفته آنها تاثیرات تغییرات آب و هوایی سریع تر از آنچه که قبلا درک می شد، بروز کرده است.

کمیته میان دولتی سازمان ملل در حوزه تغییرات آب و هوایی به این نتیجه رسیده که کشورها باید بسرعت تولید گازهای گلخانه ای، دی اکسید کربن و متان را کاهش دهند  تا از تاثیرات مخرب تر گرم شدن زمین جلوگیری کنند.

ترامپ بارها علم تغییرات آب و هوایی را زیر سوال برده و نسبت به نقش فعالیت بشر در آن ابراز تردید کرده است و خواستار توسعه تولید سوخت فسیلی و تسریع در لغو مقرراتی است که روسای جمهوری قبل از او در زمینه تغییرات اقلیمی اجرا کرده اند.

بایدن می گوید تغییرات آب و هوایی «بزرگترین تهدید امنیت ملی ما است» و خواستار «انقلابی» برای مقابله با آن شده است.

ترامپ روابط دوستانه ای با روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین برقرار کرده و اتهامات درباره همکاری ستاد انتخاباتی اش با مسکو برای دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ را رد کرده است. او خواستار روابط نزدیک تر با روسیه است و در مقابل فشارهای کنگره  برای تحریم بیشتر مسکو مقاومت کرده است.

بایدن درباره «حملات مسکو در دولت پوتین بر شالوده و اساس دموکراسی در آمریکا» هشدار داده است و معتقد است روسیه به دنبال تضعیف ناتو و سیستم انتخاباتی امریکا است و همچنین نسبت به استفاده روسیه از نهادهای مالی غرب برای پولشویی دلار هشدار داده است و معتقد است مسکو با این اقدام به دنبال نفوذ بر سیاستمداران است.

ترامپ در سراسر دوران ریاست جمهوری اش سیستم تجاری جهانی را هدف قرار داده و معتقد است چنین سازوکاری باعث کسری عمده تجاری در آمریکا و تضعیف زیرساختارهای و فرصت های شغلی در آمریکا شده است.

بایدن حامی قدیمی آزادسازی تجاری ومنتقد نظام تعرفه های ترامپ است و چنین استدلال می کند که واشنگتن باید نقش پیشتازی را در وضع مقررات تجاری و کاهش موانع تجاری ایفا کند و منتقد برخی از ابعاد تجاری است.

کد خبر 36289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =