منطقه ویژه اقتصادی چرمشهر؛ بیش از یک نسل تاخیر

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران با اشاره به اینکه منطقه ویژه اقتصادی چرمشهر بیش از ۳۰ سال پیش توسط طراحان این شهرک برنامه ریزی شده بود، افزود: عدم امکانات و شرایط کافی برای تولید به روز در صنعت چرم شکاف عمیقی میان ایران و کشورهای رقیب در این صنعت ایجاد کرده است.

محمد هنرپرور عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم ایران، درباره منطقه آزاد و ویژه اقتصادی چرمشهر و لزوم همراهی مجلس یازدهم، اظهار کرد: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نواحی هستند که در صورت مدیریت صحیح و ایجاد ساز و کارهای مناسب موجب پیشرفت اقتصادی منطقه‌ای و کشوری می‌شود.

وی ادامه داد: از جمله این نواحی، منطقه ویژه اقتصادی چرم است که از بدو تاسیس شهرک صنعتی چرمشهر در ضلع شمالی این شهرک به عنوان طرح در دست اقدام قرار گرفته و فعالان اقتصادی این شهرک پس از گذشت بیش از 30 سال هر روز از مقابل تابلویی که در اراضی این ناحیه نصب شده بارها و بارها می گذرند؛ اما تاکنون این طرح جامعه عمل به خود نپوشیده است.

این فعال حوزه محصولات چرم کشور، نتیجه این اتفاق را اینگونه مطرح می کند که نه از طرف صاحبان صنایع و نه از طرف متولیان دولتی اراده مصممی برای اجرایی شدن این طرح جود نداشته است.

به گفته وی، در نظر گرفتن منطقه ویژه اقتصادی در کنار شهرک صنعتی چرمشهر توسط طراحان این شهرک نشان از آن دارد که درک درستی از قابلیت های صادراتی و ارزآوری این صنعت داشتند و آگاه بودند که چنانچه این منطقه ویژه چرم در کنار شهرک چرمشهر قرار گیرد، می‌تواند آن را به مرکزیت صنعت چرم در منطقه بدل کند.

هنرپرور با اشاره به زمان طراحی شهرک صنعتی چرم شهر، گفت: در نظر داشته باشید که در آن زمان کشورهای ترکیه، هندوستان و پاکستان هیچ کدام مانند امروز در این صنعت پیشرفت نکرده بودند و می توان گفت در گام های ابتدایی این صنعت قرار داشتند؛ اما کشورهایی مانند ترکیه به سرعت مناطق آزاد خود را خصوصاً در صنعت چرم راه اندازی کردند و در دنیا به لحاظ تولید چرم شناخته شدند و طی سالیان بعد از آن ده ها میلیارد دلار برای کشور خود ارزآوری کرد.

وی معتقد است که روند رشد این صنعت در کشورهای یاد شده در حالی به روند خود ادامه میدهد که تولیدکننده ایرانی هنوز هم درگیر پیش پا افتاده ترین مسائل مانده است. کمبود مواد شیمیایی مرغوب برای چرم صادراتی، ماشین‌آلات فرسوده، عدم دسترسی به علوم روز در صنعت چرم دنیا و عدم ارتباط با صنعت مُد در بازار چرم، همگی باعث شدند که نهایتاً نتوانیم توفیق لازم را در زمینه صادرات چرم به دست آوریم.

عضو هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سالامبور و چرم ایران افزود: چنانچه متولیان امر توجه جدی خود را به این سمت معطوف دارند در می یابیم که با یک سرمایه گذاری اندک در منطقه آزاد چرم امکان ایجاد رشد و شکوفایی، اشتغال فعال و ثبات در این صنعت هنوز هم وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه با شرایط اقتصادی که امروز در دنیا بر صنعت چرم حاکم است نباید انتظار معجزه داشت، عنوان کرد: اما فراموش نکنیم که صنعت چرم ایران هنوز هم به علت انرژی ارزان و نیروی کارجوان فعال امتیاز بسیار خوبی در دنیا دارد که در کنار دارا بودن مزایای استفاده از مناطق ویژه می‌تواند در مدت چند سال شرایط تغییر وضعیت در این صنعت را ایجاد کند تا بخشی از عقب ماندگی صنعت کشورمان در این زمینه جبران شود.

کد خبر 33427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =