راهکارهای عبور از کرونا در صنعت گردشگری

گردشگری از کرونا بیشترین اسیب را دیده است اما راه حل هایی وجود دارد که مسیر بازگشایی فعالیت ها در این بخش را باز می کنند

طی ماه های اخیر دولت اخبار مختلفی را برای حمایت از کسب و کارها در ایران منتشر کرده است و حمایت های مختلفی را برای جلوگیری از بیکاری نیروی کار رونمایی کرده است.

پرداخت 75 هزار میلیارد تومان وام با نرخ سود 12 درصد به بنگاه های تولیدی، پرداخت تسهیلات 12 میلیون تومانی به ازای هر کارگر به بنگاه هایی که نیروی انسانی خود را تعدیل نکرده اند، تعویق مالیات بر ارزش افزوده تا خرداد، تسهیلات در حوزه بیمه، تسهیلات و نرمش در مورد چک های برگشتی و ... همگی از جمله مواردی هستند که دولت در این مدت برای ممانعت از سقوط کسب و کارها در پیش گرفته تا در سال جهش تولید بتواند چرخ های تولید را سر پا نگه دارد.

همچنین دولت با ارایه راهکارهای بهداشتی و پروتکل هایی در این بخش توانسته مانع از تعطیلی بنگاه های تولیدی گردد.

همه این موضوعات اثرات مثبتی را در این حوزه بر جای گذاشته است با این حال برخی فعالیت ها نگرانی های بیشتری را تجربه می کنند. در میان فعالیت های تولیدی شاید بیشترین نگرانی ها مربوط به فعالیت در بخش های گردشگری و برخی اصناف باشد.

طی مدت اخیر تقریبا همه رستوران ها، هتل ها، اماکن تفریحی و گردشگری و موارد مرتبط با این بخش ها کلا تعطیل بوده اند.

هنوز هم این بخش ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و باید گفت رونقی در این کسب و کارها مشاهده نمی شود. در میان بخش های تولیدی حمایت های نسبتا خوبی صورت گرفته اما در این موارد دولت باید در زمینه تسهیلات و حمایت ها سیاست های مناسب تری را در پیش بگیرد. در حال حاضر آنطور که فعالان حوزه گردشگری می گویند این بخش در شرایط کرونا تقریبا به حال خود رها شده است.

از طرفی گردشگری و یا سرو غذا در رستوران ها دیگر اولویت مردم نیست و این خود زنگ خطر بزرگی برای بخش گردشگری محسوب می شود.

در بخش رستوران ها این روزها انتشار ویدیوهایی که در جهت جلب اعتماد عمومی منتشر می شوند نشان می دهند می توان با رعایت مسایل بهداشتی زمینه های فعالیت مجدد این بخش ها را فراهم کرد و در این مسیر وزارت بهداشت می تواند به صورت پیگیر وارد عمل شود تا بعد از ماه مبارک رمضان فعالیت این واحدها از سر گرفته شود.

در مورد بخش های گردشگری نیز با توجه به این که در فصل گرم سال قرار گرفته ایم آغاز فعالیت بخش هایی که سرپوشیده نیستند با رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری های اجتماعی می تواند از سر گرفته شود.

البته این موضوع مختص ایران نیست و همه کشورهای جهان بخش های گردشگری و فعالیت رستوران ها و اماکن عمومی خود را متوقف کرده اند. در این ارتباط  شورای سفر و گردشگری جهان هشدار داده که شیوع ویروس کرونا در جهان احتمالا به پنجاه میلیون شغل لطمه می‌زند.

این شورا خواستار راهکارهایی برای کاهش خسارت در حوزه گردشگری پس از کنترل شیوع کرونا شده است. بنا بر اعلام این نهاد بین‌المللی، خطوط هوایی، هتل‌ها و کشتی‌های تفریحی بیشترین خسارت را بابت ممنوعیت‌ها و سقوط ارزش سهام و دستورالعمل‌های دولتی دیده‌اند.

از نظر این شورای یکی راه‌های کمک به صنعت گردشگری بعد از کنترل کرونا، حذف شرایط ویزا، لغو یا کاهش مالیات‌ها و افزایش منابع برای ترویج گردشگری است.

به نظر می رود در حال حاضر گردشگری به صورت کشوری، منطقه ای و بومی راهکار رونق در این بخش است. در بین صنوفی همچون رستوران ها و کافی شاپ ها نیز می توان از پروتکل های بهداشتی استفاده کرد.

این موضوع حتی در صورتی که کاملا هوشمندانه رعایت شود با یک فاصله گذاری منطقی می تواند فعالیت سینماها و تئاترها و سالن های موسیقی را نیز ازاد کرده و باعث رونق دوباره در این بخش ها شود.

در این ارتباط اخیرا معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرده است که برآورد حداقلی حکایت از ضرر سه هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری از کرونا دارد.

ولی تیموری گفته است: تقریبا صد درصد تورهای نوروزی امسال لغو شدند و اخباری که از سفر مردم حکایت دارد سفر گردشگر نیست؛ بسیاری از این افراد به خانه اقوامشان رفتند که از نظر ما سفر گردشگر محسوب نمی شود. 

وی افزود: بر اساس برآورد ما صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می کند و این میزان ضرر برای حدود سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت تمام افراد و بخش هایی است که به صنعت گردشگری وابسته هستند. البته این این میزان ضرر کلی و حداقلی محاسبه شده است.

تیموری در ادامه درباره تسهیلات دولت درباره کمک به صاحبان صنعت گردشگری گفت: به تعویق افتادن پرداخت قبوض آب و برق هتل‌ها و دیگر مراکز گردشگری و حق بیمه کارکنان این مراکز از جمله تسهیلاتی است که دولت برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است.

وی درباره تسهیلات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در دوران کرونا گفت: صنعت گردشگری و صنایع دستی  نیز شامل این تسهیلات می شود، بخشی از این تسهیلات بلاعوض است و بخشی دیگر با سود صفر درصد در اختیار  صنایع گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند.

کد خبر 33163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =