اصلاح رویکرد نظام مالیاتی پیش شرط بهبود وضعیت تولید و صادرات

اصغر آهنی ها می گوید: همانگونه که بلافاصله از صادرکنندگان پول می گیرند و اگر این پرداخت مالیات از طرف صادرکنندگان دیرکرد داشته باشد با جریمه همراه است باید این رابطه دو طرفه شود یعنی اگر دستگاه های مسئول نیز مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را دیر به دیر به صادرکنندگان می پردازند آنها هم باید مشمول جریمه شوند.

اصغر آهنی ها عضو اتاق بازرگانی تهران در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: اکثریت قریب به اتفاق صادرکنندگان از دیرکرد در استرداد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده گله مند هستند،  در کشور ما به دلایل متعدد بازار داخلی اشباع شده است و بخش عمده تولید به صادرات تکیه دارد درنتیجه تعلل در استرداد مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان یعنی گرفتن نقدینگی واحدهای تولیدی در شرایطی که اکثر این واحدها با مشکل نقدینگی مواجه هستند که این تعلل و دیرکرد اثراتش را در میزان تولید این واحدها نشان خواهد داد. در این شرایط بحرانی توجه به نقدینگی بنگاه های تولیدی بسیار حائز اهمیت است.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به تعیین مهلت برای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده از سوی دستگاه دولت، گفت:  به نظرم دولت باید یک محدوده زمانی نسبت به برگشت مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان در نظر بگیرد زیرا متاسفانه در دستگاه های مختلف نیز به دلایل مسائل مالی و غیره در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات به تولیدکنندگان تعلل صورت می گیرد. صادرکنندگان از طریق اتاق های بازرگانی هم در سطح استانی و هم در سطح اتاق ایران به دستگاه های مسئول نامه نگاری کرده اند و پیگیر هستیم تا راهکاری سیستماتیک و دقیق برای این معضل بیابیم. سیستم باید پیوسته عمل کند بلافاصله که کالاها صادر می شوند باید قابلیت انتقال مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان وجود داشته باشد.

آهنی ها در ادامه افزود: یعنی همانگونه که بلافاصله از صادرکنندگان پول می گیرند و اگر این پرداخت مالیات از طرف صادرکنندگان دیرکرد داشته باشد با جریمه همراه است باید این رابطه دو طرفه شود یعنی اگر دستگاه های مسئول نیز مبلغ مالیات بر ارزش افزوده را دیر به دیر به صادرکنندگان می پردازند آنها هم باید مشمول جریمه شوند، در نتیجه با ایجاد یک چنین سیستمی دیگر تعللی در پرداخت مبلع مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان روی نمی دهد. همانطور که اگر صادرکنندگان به ازای هر تاخیر در پرداخت مالیات بطور مثال 2 درصد جریمه می شوند، امور دارایی نیز اگر در بازپرداخت مبلغ تاخیر داشت جریمه اش را بپردازد تا این رابطه دو طرفه شود و دیگر نیازی به پیگیری های پشت سرهم و نامه نگاری های متعدد نباشد و دوره زمانی مشخصی برای پرداخت و بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شود تا فعالیت ها اتوماتیک وار این فعالیت ها انجام بگیرد تا مسیر عادلانه پیشرفت در صادرات را در پیش بگیریم.

آهنی ها گفت: باتوجه به اینکه صادرات اصولا در جهت ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری برای کشور است در اینجا بحث مالیات بر ارزش افزوده معنی ندارد بطور مثال اگر شما در یک کشور خارجی به خرید کالا اقدام کنید و به ایران بازگردید اداره دارایی آن کشور خرید آن کالاها را نوعی صادرات در نظر می گیرد و بلافاصله مبلغ مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان آن کالاها بر می گردد.

کد خبر 32952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =