مزیت اصلی توسعه صادرات ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر است

غلامعلی فرجادی می گوید: وقتی تولید صادرات محور باشد مقیاس تولید افزایش پیدا می کند و هزینه های تولید کاهش می یابد به این معنی که کشوری که مقیاس تولیدش بیشتر باشد هزینه های تولیدش هم کمتر است و کالاهایش را با قیمت رقابتی تری به مصرف کنندگان می فروشد و قدرت مانور و نفوذش در بازارهای صادراتی بالا می رود.

غلامعلی فرجادی اقتصاددان و عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مصاحبه با خبرنگار اگزیم نیوز عنوان کرد: الزامات و راهکارهای جهش تولید در ایران و جهان شناخته شده هستند، اولین مساله تشویق سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران است پس بطور کلی تولید در وهله اول به امنیت سرمایه گذاری، مهیا کردن شرایط لازم برای بهبود سرمایه گذاری داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی، روابط مناسب با سایر کشورهای جهان و نیروی کار وابستگی دارد. یعنی بدون در نظر گرفتن این عوامل امکان بهبود وضعیت تولیدی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تسهیل صادرات به عنوان پیش شرط جهش تولید، گفت: از طرف دیگر بهبود کیفیت نیروی انسانی، ایجاد انگیزه برای منابع انسانی کشور شرایط را برای جهش تولید مهیا می کند، طبیعتا با بهبود وضعیت تولید باید راهی هم برای ایجاد تقاضا فراهم شود برای ایجاد تقاضا هم لازم است تولید با هزینه ای انجام بگیرد که در خارج از مرزهای کشور هم خریدار و متقاضی داشته باشد. بنابراین فراهم کردن شرایط لازم برای صادرات کالاها و خدمات به داشتن ارتباط مناسب با کشورهای جهان بر می گردد.

وی در ادامه افزود: همانطور که می بینید امروزه تمام کشورهای جهان به یکدیگر وابسته هستند نمونه اش را در جریان بحران کرونا مشاهده می کنید به گونه ای هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند مسائل و مشکلات ناشی از کرونا را حل کند در سایر زمینه ها هم اینگونه است به طور مثال رشد اقتصادی و افزایش تولید با دارا بودن روابط مناسب با سایر کشورهای جهان ایجاد می گردد. هر تولیدکننده ای برای تامین مواد اولیه اش و فروش محصولاتش در بازارهای خارجی نیازمند ارتباط با سایر کشورهای جهان است درواقع هر تولیدکننده به نیازهای بین المللی پاسخ می دهد.

فرجادی با اشاره به صادرات محور شدن تولید کشور، عنوان کرد: وقتی تولید صادرات محور باشد مقیاس تولید افزایش پیدا می کند و هزینه های تولید کاهش می یابد به این معنی که کشوری که مقیاس تولیدش بیشتر باشد هزینه های تولیدش هم کمتر است و کالاهایش را با قیمت رقابتی تری به مصرف کنندگان می فروشد و قدرت مانور و نفوذش در بازارهای صادراتی بالا می رود. پس مزیت اصلی صادرات، ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر است. برعکس هرچقدر اقتصاد کوچک تر باشد و تولید فقط به دنبال تامین نیازهای داخلی باشد در نتیجه مقیاس تولید پایین می آید و هزینه های تولید بالا می رود هم در داخل کشور قدرت رقابتش را با کالاهای وارداتی از دست می دهد و هم مزیت رقابتی برای ورود به بازارهای بین المللی را ندارد.

فرجادی گفت: کشورهای همسایه در اولویت هدف صادرات قرار دارند زیرا به علت نزدیکی هزینه های حمل و نقل کمتر است همانطور که در طی چند سال اخیر توانسته ایم به مقدار قابل توجهی صادرتمان را به کشورهای همسایه افزایش دهیم و سهم خوبی از بازار عراق را به کالاهای خودمان اختصاص دهیم. باید توجه داشته باشیم که بازاریابی صادراتی ضمانت اجرایی ندارد یعنی تضمینی نیست که مقاصد تعیین شده صادراتی حتما از کالاهای ما خریداری کنند پس باید چابکی لازم برای تغییر بازارهای صادراتی را کسب نماییم. پس اگر همزمان قیمت و کیفیت کالاهای صادراتی مناسب باشد خریدار خارجی نیز به واردات کالا از ایران متمایل می شود.

وی در ادامه افزود: مساله اصلی در توسعه تجارت خارجی بهبود روابط سیاسی و تعامل با سایر کشورهای جهان است که از این طریق اعتماد مصرف کنندگان خارجی، دولت های خارجی و سرمایه گذاران به کالاها و صنایع ایرانی جلب می شود. بنابراین اعتمادسازی اولین چیزی است که باید در زمینه رونق تولید و صادرات مورد توجه سیاست گذاران قرار بگیرد.

کد خبر 32768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =