کهگیلویه و بویر احمد،قطب صادراتی گیاهان دارویی

جبار کیانی پور معتقد است اگر دستگاه های اجرایی و بانک ها همکاری خوبی داشته باشند، با ظرفیت های نیروی انسانی و دانش روز، استان کهگیلویه و بویر احمد را می توان به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور تبدیل کرد

وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح گیاهان دارویی از صادرات پنج میلیون کیلوگرم اسانس و عصاره گیاهان دارویی در 9 ماهه اخیر خبر داد. طبق این گزارش در دو سال گذشته  نسبت به سنوات قبل صادرات گیاهان دارویی 37 درصد رشد یافته است.

جبار کیانی پور در گفتگوخبرنگار اگزیم نیوز تولید و صادرات گیاهان دارویی را مزیت رقابتی استان کهگیلویه و بویر احمد عنوان کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های بالقوه در استان کهگیلویه و بویر احمد در دستور کار است؛ چند نمونه از صنایع تبدیلی حوزه گیاهان دارویی در استان ایجاد شده و فرآیند عصاره گیری و تولید ارزش افزوده از گیاهان دارویی در این استان به عنوان یک اصل مهم برای توسعه منطقه مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس اتاق بازرگانی یاسوج استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان و استارتاپ های فعال در حوزه گیاهان دارویی را یک فرصت ایده آل برای جهش در رشد این حوزه دانست و گفت: اگر دستگاه های اجرایی و بانک ها همکاری خوبی داشته باشند، با ظرفیت های نیروی انسانی و دانش روز، استان کهگیلویه و بویر احمد را می توان به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور تبدیل کرد.

کیانی پور با اشاره به مزیت های استان کهگیلویه و بویر احمد در تولید و صادرات گیاهان دارویی، گفت: تولید و صادرات گیاهان دارویی در استان کهگیلویه و بویر احمد از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و عمده جامعه هدف صادراتی محصولات ما از جمله عصاره شیرین بیان را کشورهای اروپایی تشکیل می دهند.

وی افزود: اتاق بازرگانی استان در راستای این برنامه، ورکشاپ ها، همایش ها و نمایشگاه های متعددی برگزار کرده است؛ هرچند هنوز  با ظرفیت های واقعی استان  فاصله زیادی داریم و می توان چشم انداز بهتری برای حوزه گیاهان دارویی استان ترسیم کرد.

کیانی پور با اشاره به حمایت هایی که از سوی دستگاه دولت برای رونق واحدهای تولیدی انجام شده است، گفت: با توجه به اقلیم چهار فصل استان باید متناسب با بازارهای هدف صادراتی مان کشت داشته باشیم و در زمینه الگوی کشت گیاهان دارویی ضروری است بین دستگاه های اجرایی و سیاست گذارهمکاری متقابلی شکل بگیرد

کیانی پور با تاکید بر اهمیت تقویت واحدهای تامین کننده و به خصوص کشاورزان، گفت: باتوجه به محرومیت ها و محدودیت های زیرساختی که در سطح استان وجود دارد بحث مشوق های صادراتی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد به خصوص در زمینه زنجیره تامین، شبکه های حمل و نقل ،حمایت از کشاورزان و حمایت های مالی سیستم بانکی بویژه بانک توسعه صادرات نیازمند مساعدت بیشتری هستیم.

وی افزود: بانک توسعه صادرات هم در زمینه صادرات و هم در حوزه تامین مالی "تولید صادراتی" ظرفیت های بیشتری دارد و با تسهیلاتی که از صندوق توسعه ملی به طور مشخص برای امور صادرات اختصاص داده شده است، می توان شرایط بهتری را برای رشد این صنعت متصور شد.

کد خبر 32395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =