نیاز به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها سه برابر شده است

به گفته عباس آرگون جهش نرخ ارز باعث شده تا نیاز به تامین سرمایه در گردش سه برابر شود.

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه هزینه تامین مالی بنگاه‌ها بسیار بالاست، گفت: جهش نرخ ارز باعث شده تا نیاز به تامین سرمایه در گردش سه برابر شود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص مصوبه شورای پول و اعتبار برای انتشار گواهی اعتبار مولد (گام) و تاثیر آن بر تامین مالی بنگاه‌ها و همچنین کاهش هزینه تامین مالی، اظهار داشت: با توجه به جهشی که سال گذشته در نرخ ارز داشتیم، نیاز بنگاه‌ها به نقدینگی و تامین سرمایه در گردش رشد سه برابری یافت و آنها در تنگنای نقدینگی قرار گرفتند.

وی توضیح داد: اگر بنگاهی با نرخ دلار 4200 تومانی برای تهیه 100 واحد کالا به 100 تومان نیاز داشت، این رقم در حال حاضر با توجه به افزایش نرخ دلار به 12 تا 13 هزار تومان، به 300 تومان رسیده و از این نظر بنگاه‌ها در فشار قرار دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای تامین مالی، افزایش مالیات و تورم، رکود اقتصادی و کاهش فروش و از سوی دیگر سود پایین، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی به طور عملی از توجیه اقتصادی خارج شده‌اند و از این رو هر طرحی که بتواند هزینه تامین مالی برای بنگاه‌ها را کاهش داده و آنها را از تنگنای نقدینگی خارج کند، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

آرگون ادامه داد: تولید در ایران از فناوری روز دنیا برخوردار نیست و مواد اولیه هم با توجه به تحریم‌ها گران بدست ما می‌رسد. از سوی دیگر در نقل و انتقال پول هم مشکل داریم و تمامی این مباحث بر تولید و صادرات کشور تاثیرگذار هستند. 

وی تصریح کرد: انتشار اوراق گام با توجه به شرایط فعلی می‌تواند به رونق تولید کمک کند و امیدوار هستیم که هزینه تامین مالی با استفاده از ابزارهای مختلف کاهش یابد.

 

کد خبر 32166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =