۱۸ طرح پتروشیمی در دستور کار  منطقه آزاد چابهار

مهدی کوهی با اشاره به اجرای ۱۸ طرح پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار در اظهاراتی عنوان کرد که این طرح ها در سه فاز و به ظرفیت هر واحد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن از سال ۱۴۰۱ به بهره برداری خواهند رسید

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت های پتروشیمی چابهار در حاشیه بازدید خبرنگاران اعزامی به منطقه آزاد چابهار، از طراحی ۱۸ طرح پتروشیمی برای اجرا در سه سال در منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت: عملیات اجرایی فاز یک که شامل ۶ واحد از این طرح ها می‌شود، که از دو سال قبل شروع شده و ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ به نحوی که ظرفیت هر یک از واحدها یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است که از سال ۱۴۰۱ به ترتیب به مدار بهره برداری وارد می شود.

 مهدی کوهی در ادامه با اشاره به اینکه  از سال ۱۴۰۱  به بعد هر سال یک واحد به مدار بهره برداری وارد خواهد شد، توضیح داد که  فاز ۲ و ۳ نیز که تامین اعتبار آن در قالب خط اعتباری ایران و چین که در سفر اخیر رئیس جمهور اسلامی ایران به پکن مورد توافق قرار گرفته بود، اجرایی خواهد شد.

بنابه اظهارات این مقام مسوول،  در فاز دو و سه  ۱۸ طرح پتروشیمی منطقه آزاد چابهار، مهندسی و اجرا و تامین منابع مالی با کشور چین بوده و بنا بر اعلام رئیس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی ایران، آخرین اقدامات قانونی از سوی چین در حال انجام بوده و تامین مالی و اجرای این دو فاز در حال انجام است.

 کوهی همچنین  با اشاره به احداث خط لوله متان از ایرانشهر به چابهار گفت: ۳۸ کیلومتر از این پروژه اجرا شده و مابقی آن در قالب ۴ پیکره در حال انجام است.

او در ادامه از احداث یک نیروگاه اختصاصی به منظور تامین برق مورد نیاز واحدهای صنعتی خبر داد و گفت: تجهیزات این نیروگاه در کارخانجات شرکت تولید کننده، در حال تولید بوده و با احتساب ساخت قطعات تدارکاتی پروسه اجرای آن ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

کوهی در بخش دیگری از صحبت های خود  به استانداردهای بالای زیست محیطی منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: با توجه به احداث هاب سوم پتروشیمی در منطقه آزاد چابهار تلاش شده استانداردهای محیط زیستی در حد جهانی رعایت شود و این اولین هاب صنعتی کشور است که قبل از اجرا موافقت اصولی محیط زیست را دریافت کرده است. ضمن اینکه در قالب آن ژاپنی ها نیز مشاوره های بین المللی در حوزه محیط زیست ارائه داده اند.

مدیرعامل شرکت تامین زیرساخت های پتروشیمی چابهار همچنین بیان کرد: مسیر بندرچابهار به صورت زمینی حدود 2200 کیلومتر به بازارهای هدف چین و هند نزدیک‌تر است و بنابراین این منطقه نزدیک‌تر است و همچنین عمق دریای ما در منطقه چابهار حدود 500 تا 2 هزار متر است، اما در بندرعباس بین 150 تا 180 متر است، بنابراین کشتی‌های پهن‌پیکر می‌توانند در این منطقه به راحتی پهلو گیری کنند.

«برنامه گسترده صنعت پتروشیمی برای تربیت نیروهای انسانی بومی منطقه آزاد چابهار» از دیگر مواردی بود که مورد اشاره کوهی قرار گرفت.  به گفته او، با توجه به تاکید مدیران و مقامات ارشد استان و منطقه آزاد چابهار تلاش شده تا اشتغالزایی بالایی برای نیروهای بومی در پروژه های منطقه آزاد چابهار تدارک دیده شود، به طوریکه  ۱۸۰ نفر از دانش آموزان نخبه استان در کمپ های شبانه روزی مشغول به تعلیم و تربیت هستند تا بتوان در سال ۱۴۰۱ که پروژه های این منطقه به بهره برداری می رسند بتوانند در پروژه ها مشغول به کار شوند. این مقام مسوول ر ادامه،  میزان جذب نیرو در هر پروژه را  ۴۰۰ نفر اعلام کرد  که در مجموع با طراحی ۱۸ طرح پیش بینی می‌شود ۷ هزار و ۲۰۰ نفر از نیروهای بومی در این منطقه استخدام شوند.

کد خبر 30926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =