اوراسیا، تجربۀ توسعۀ تجارت

معاون وزیر صمت و ریيس کل سازمان توسعه تجارت ایران، در سخنرانی خود در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اوراسیا،  موافقتنامه موقت تجارت آزاد كشورمان با اتحاديه اقتصادي اوراسيا را به عنوان اولین توافق با یك اتحادیه اقتصادی،  تجربۀ مهم و جدیدی در راستای توسعۀ تجارت و اقتصاد  ایران توصیف کرد.

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم با اشاره به روند مذاکرات موافقتنامه اوراسیا اظهار داشت: پس از دوسال مذاکره، در اردیبهشت سال ٩٧با توافق طرفین روی 862 ردیف تعرفه، 360 ردیف تعرفه از سوی ایران و 502 ردیف تعرفه از سوی اوراسیا امضا و از 5 آبان‌ماه امسال به مرحلۀ اجرا گذاشته شد.

وی با تأکید بر اینکه از نظر رئیس جمهوری کشورمان، باید مرکز توسعه تجارت با اوراسیا داشته باشیم، افزود: پیش‌بینی می‌شود که از سال دوم که موافقت نامه موقت تجارت آزاد به صورت پلکانی به تجارت آزاد برسد، سهم تجارت ما با کشور‌های اوراسیا به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد که با باز کردن هوشمندانۀ درهای کشور بر مبنای مطالعات علمی و افزایش تعاملات بین‌المللی می‌توانیم به بهترین شکل از فرصت پیش رو بهره ببریم.

معاون وزیر صمت و ریيس کل سازمان توسعه تجارت ایران، بیان داشت: حجم تجارت کشور‌های اتحادیه اوراسیا در سال ۲۰۱۸، حدود ۸۶۶ میلیون دلار بوده است که از مجموع این تجارت سهم ایران تنها ۲.۶ میلیارد دلار به کمتر از ۰.۳ درصد می‌رسد که با توجه به آنکه ۳ کشور از مجموع ۵ کشور اتحادیه اوراسیا در همسایگی ما قرار دارند، از این رو این موافقت‌نامه فرصت مناسبی برای بهره‌مندی حداکثری است.

وی همچنين در خصوص موافقتنامه تجارت ترجیحی با آذربایجان گفت:  مذاکرات مقدماتی در خصوص این موافقتنامه را  با 25 قلم کالا آغاز کرده‌ایم که از یک ماه آینده مذاكرات بر روي متن و اقلام موافقتنامه شروع می‌شود. همچنین در حال مذاكره با پاكستان براي تبديل موافقتنامه تجارت ترجیحی به موافقتنانه تجارت آزاد هستیم.

کد خبر 30915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =