افزایش ۲۵ درصدی صادرات فولاد در اوج تحریم‌ها

بهرام سبحانی اعلام کرد در صورت تداوم وضعیت موجود در نیمه دوم سال ۹۸ شرایط خوبی برای صادرات خواهیم داشت

سید مسعود آریادوست: رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" از افزایش 25 درصدی میزان صادرات فولاد تا پایان سال جاری خبر داد. به گفته بهرام سبحانی، اگر روندی که در شش ماه نخست سال در قبال صادرات فولاد وجود داشت، در نیمه دوم سال نیز ادامه یابد، بدون تردید در قیاس با سال گذشته و آن هم درست زمانیکه با تحریم‌ها مواجه هستیم شاهد رشد صادرات ۲۵ درصدی فولاد خواهیم بود.

سبحانی گفت: صنعت فولاد کشور در حال حاضر مشکل خاصی ندارد. اگر مشکل خاصی هم وجود داشته باشد، مشخصا حین گفتگو با مسئولان مربوطه، سعی در حل و رفع آن خواهیم کرد. البته در پاره‌ای موارد مشکلاتی وجود دارد. به عنوان مثال در حوزه بانک و بیمه که بدون شک سایر صنایع دیگر نیز در این حوزه‌ها دارای مشکلاتی مشابه هستند. به هر حال تلاش‌ها به این سمت و سو است که این مشکلات نیز حل گردد.

وی در خصوص صادرات فولاد کشور در دوران تحریم ابراز داشت: صادرات فولاد را در ۶ ماه اول سال ۹۸ مناسب ارزیابی می‌کنیم. هرچند که تحریم‌ها موانعی ایجاد کرده است، با این وجود شاهد رشد چشمگیر و مناسبی در میزان صادرات فولاد هستیم. در ۶ ماه اول سال، بیش از ۵ میلیون تن فولاد صادر شده است. اگر با همین میزان در نیمه دوم سال صادرات فولاد صورت بگیرد، میزان صادرات به بیش از ۱۰ میلیون تن خواهد رسید. در چنین شرایطی باید گفت مقدار صادرات فولاد کشور نسبت به سال گذشته بیش از ۲۵ درصد افزایش مواجه خواهد بود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: اگر روندی که در شش ماه نخست سال در قبال صادرات فولاد وجود داشت، در نیمه دوم سال نیز ادامه یابد، بدون تردید در قیاس با سال گذشته و آن هم  درست زمانیکه با تحریم‌ها مواجه هستیم شاهد رشد صادرات ۲۵ درصدی فولاد خواهیم بود.

او در پاسخ به این سوال که ارز ناشی از فروش فولاد با توجه به تحریم بانک‌ها چگونه وارد کشور می‌شود گفت: البته این مشکلات حل می‌شود. همانطور که  گفته شد، صادرات فولاد نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است. شرکت‌ها نیز برای دریافت ارز ناشی از فروش فولاد بدون تردید راه‌هایی را خواهند یافت. کما اینکه تاکنون این‌گونه بوده است.

سبحانی ادامه داد: در این زمینه باید به انعطاف پذیری‌های بانک مرکزی نیز اشاره کنیم. خوشبختانه همکاری بانک مرکزی در این مورد خاص، به شرکت‌های صادر کننده فولاد کمک کرده است. در حال حاضر با توجه به همکاری بانک مرکزی، بخشی از بازگشت ارز از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد. برخی مواقع نیز به جای ورود ارز به کشور کالای مورد نیاز وارد کشور می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار "اگزیم نیوز" مبنی بر تاثیر وضع تعرفه ۲۵ درصدی صادرات سنگ آهن در بخش فولادی‌ها ابراز نمود: تاثیراین تصمیمات را باید در بلند مدت دنبال کنیم. امیدواریم تامین مواد مورد نیاز بخش فولاد در آینده بهتر شود. اثرات این تصمیم به صورت آنی قابل مشاهده نخواهد بود. آنچه که مشخص است، چنین تصمیمی نیز بدون تاثیر نیست. از این پس، باید به صورت آرام آرام نتایج این تاثیر را نزد فولادی‌ها به چشم دید. باید منتظر نتایج مثبت آن باشیم.

کد خبر 30911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =