عبور از یک میلیارد دلار صادرات تا پایان ۹۸ از استان مرکزی

محمود نعمتی گفت: صادرات استان مرکزی در شهریور ماه امسال از مرز ۵۰۰ میلیون دلار گذشت و پیش بینی می شود صادرات استان تا پایان سال از یک میلیارد دلار نیز بگذرد.

محمود نعمتی در جمع صادرکنندگان استان مرکزی خبر عبور از مرز 500 میلیون دلار صادرات در شش ماهه نخست سال جاری را اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال 98  استان مرکزی  بیش از یک میلیارد دلار صادرات داشته باشد.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان مرکزی افزود: در شهریورماه برای اولین بار در استان توانستیم  آمار صادراتی بالای 100 میلیون دلار را به ثبت برسانیم.

وی این دستاورد را نتیجه عملکرد خوب نهادهای اقتصادی در استان و تلاش فعالان اقتصادی دانست و گفت: نرخ بیکاری در استان 8.3 درصد است که نسبت به سال گذشته بیش از یک درصد کاهش یافت و از  3000 واحد صنعتی در استان، بالغ بر 1700 میلیارد تومان اعتبارات بانکی دریافت کرده اند.

نعمتی با اشاره به وضعیت اقتصادی خصوصا در حوزه مبادلات تجاری با کشورهای دیگر، گفت: دولت ناچارا در شرایط خاص سیاسی و هجمه های بین المللی در اقتصاد دخالت می کند و سعی دارد با وضع مقررات و قوانین خلق الساعه به نوعی مدیریت عرضه و تقاضا را به دست بگیرد؛ هرچند اینکار فضای کسب و کار را برای فعالین اقتصادی دشوار می کند. اما اهمیت صادرات در اقتصاد کشور در شرایط خاص کنونی به اندازه ای است که نقش محوری را در مدیریت بحران ایفا می کند.

 این مقام مسئول اذعان داشت: قطعا یکی از پایه پولی های مهم و کلیدی در کشور ارز است؛ اگر بتوانیم ارز را وارد کشور کنیم، دارایی های  بانک مرکزی افزایش یافته و عملکرد بهتری خواهد داشت؛ این پایه پولی در بهبود فرایندهای اقتصادی کشور بسیار با اهمیت است و ما تلاش داریم با ساماندهی مشکلات و موانع صادرات و  نیز توسعه اقتصادی در استان مرکزی، سهم خود را در ارزآوری افزایش دهیم.

 وی اظهار داشت: 80 کشور دنیا مقصد صادراتی محصولات استان هستند و البته عمده صادرات استان مرکزی به کشورهای همسایه است.

 نعمتی یکی از مشکلات مهم صادرکنندگان استان را تسویه حساب ارزی دانست و گفت: در سال های گذشته نرخ های پایه صادراتی بالابود، همزمان با عملیاتی شدن پیمان سپاری ارزی برخی از شرکت های استان بدهکار شده و با درگیری های قضایی مواجه شدند؛ در ادامه این جریان با کاهش 30 درصدی نرخ پایه صادراتی توسط گمرک، پیمان سپاری ارزی تسهیل و شرایط بهتری برای صادرکنندگان فراهم شد.

این مقام مسئول صادرات را پیشران توسعه اقتصادی کشور خوتند و گفت: صادرات غیر نفتی چه در زمان ثبات و آرامش و چه در شرایط بحرانی اهمیت دارد و با توجه به هدف قرار گرفتن ارزآوری کشور در جنگ اقتصادی، این صادرکنندگان هستند که می توانند با بروز ظرفیت ها و توانمندی های خود به کشور کمک کنند.

  مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری استان مرکزی حضور کارشناسان بانک توسعه صادرات را به عنوان بانک تخصصی حمایت از صادرات، برای رفع ابهامات و مشکلات بانکی صادرکنندگان فید و موثر دانست و گفت: چاره مشکلات اقتصادی در داخل کشور تعامل است و اگر قرار است فشار وضعیت بحرانی و جنگ اقتصادی  بر دوش بخش خصوصی باشد، عوارض ناشی از این شکست دامنگیر کل کشور خواهد شد؛ دستگاه های دولتی از جمله نظام بانکی در این راستا حداکثر تلاش خود را برای تسهیل عملکرد فعالان بخش خصوصی به کار می بندد.

 به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز آخرین نشست از سلسله نشست های تخصصی معرفی خدمات بانک توسعه صادرات به همت مدیریت امور شعب و بازاریابی بانک توسعه صادرات ایران، نیمه دوم مهرماه با حضور کارشناسان بانک در اراک برگزار شد.

مریم خورشیدی

کد خبر 30856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =