بانک مرکزی رتبه بانک‌های کشور را اعلام کند

احمد حاتمی یزد با بیان اینکه بانک مرکزی رتبه بندی بانکی را بر اساس معیارهای موجود انجام می دهد از آن خواست تا این اطلاعات را با رعایت همه مصالح کشور و به تدریج اعلام کند

مدیر عامل اسبق بانک صادرات، در گفتگو با اگزیم نیوز گفت: معیار ربته‌بندی بانک‌ها نزد بانک مرکزی وجود دارد و البته رتبه‌بندی هم صورت می‌گیرد. در هر زمینه که این رتبه‌بندی دارای خطراتی برای بانک باشد به بانک مذکور، تذکرات مربوطه را هم ارائه خواهند کرد که انتظار می رود بانک‌ها به این تذکرات توجه کنند در غیر این صورت در نهایت وضعیت بانک‌ها نیز تغییری نمی‌کند.

او ادامه داد: اکنون اطلاعات بانک‌ها در وضعیتی است که شفاف تلقی نمی‌شود. این رتبه‌بندی‌ها توسط بانک مرکزی و یا سازمان‌های مربوطه باید صورت بگیرد و نتیجه را به عموم اعلام کنند. البته یک نگرانی که در حال حاضر وجود دارد آن است که ممکن است رتبه بندی برخی بانک ها باعث بدبینی سپرده گزاران شود که این مساله می تواند برای بانک ها مشکل آفرین شود.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی بانک‌ها با وضعیتی دچار می‌شوند که موسسات اعتباری دچار آن شدند. وقتی مردم مشاهده کردند که موسسات غیر قابل اعتمادند، به سمت پول و سپرده خود هجوم آوردند. در نهایت بانک مرکزی محبور شد سپرده سپرده گذاران را پرداخت کند. 

او ابراز داشت: به عقیده من بهتر است که بانک مرکزی با احتیاط و به تدریج اطلاعات بانک‌ها را اعلام کند. آنچه که مردم می‌خواهند بدانند، در خصوص توان مالی بانک‌ها برای باز پرداخت سود و سپرده‌ها است. تا کنون هر بانکی که وضعیت بدی داشته و نتوانسته پول مردم را پس بدهد، از بانک مرکزی استقراض کرده است. لذا مانده‌حساب آنها نزد بانک مرکز منفی شده است که البته این امر در کل دنیا معمول است. اما این موضوع برای مدت کوتاهی معنادار خواهد بود و نه بلند مدت.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: بانک مرکزی باید شجاعت به خرج دهد تا وضعیت بانک‌ها و وضعیت رتبه‌بندی آنها را اعلام نماید. حداقل ابراز کنند که بهترین و بدترین بانک کدام است. بدترین بانک‌ها نیز باید خود را اصلاح کنند و اگر هم نمی‌توانند، خود را از میدان رقابت بانکی خارج نمایند.

 

  

 

کد خبر 30725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =