نیاز به ۲۰۵ تریلیون تومان منابع برای سال ۹۸

به منظور تامین سرمایه ثابت و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی در سال جاری به ۲۰۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی نیاز است

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی اگزیم نیوز معاون طرح و برنامه وزارت صمت شب گذشته با حضور در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو با بیان اینکه شاخص تورم تولید در سال گذشته 60 درصد شد افزود: در سال 97 برای تثبیت وضع بنگاه های اقتصادی و تولید کنندگان به 361 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشتیم اما آن چه که برای کل بخش صنعت در حوزه سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تأمین شد 208 هزار میلیارد تومان بود.

زرندی گفت: امسال تخمین ما؛ تأمین 250 هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: نگاه به تأمین منابع مالی بخش صنعت و معدن باید تغییر کند و آن چه که موجب رونق تولید می شود؛ تسهیلات سرمایه ثابت است نه سرمایه در گردش و 65 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای سرمایه ثابت نیاز داریم.

زرندی گفت: وزارت صمت در نیمه دوم سال بر حوزه صنایع پیشران تمرکز کرده است و هشت گروه در این حوزه مشخص شده اند.

معاون طرح و برنامه وزیر صمت با بیان این نکته که سیستم کشور از ابتدای سال جاری توانست مراحل بازیابی خود را آغاز کند به تحریم های سال ۹۷ اشاره کرد و گفت برخلاف انتظار تحریم کنندگان که قصد داشتند در دو مرحله تحریم و افزایش هزینه های بنگاه های اقتصادی به کشور ضربه بزنند اما تحریم ها به فرصت تبدیل شدند و با تکیه بر نهضت ساخت داخل و بازگشت ثبات به بازار ارز، وضعیت بنگاه های تولیدی بهبود یافت. 

زرندی با اشاره به این که در پنج ماهه سال 98 تعداد 1526 جواز تأسیس و 2399 پروانه بهره برداری صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 97 به ترتیب ۱۸.۸ و ۰.۴ درصد افزایش یافته است افزود: در پنج ماهه امسال 10 میلیون و 31 هزار تن فولاد خام و هشت میلیون و 916 هزار تن محصولات فولادی تولید شده که به ترتیب ۶.۵ و ۹.۳ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. 

به گفته زرندی در تولید لوازم خانگی نیز تولید یخچال و فریزر 13 درصد افزایش یافته و همچنین با رشد تولید محصولات پتروشیمی روبرو هستیم اما در صنعت خودرو امسال 291 هزار دستگاه تولید شده که در مقایسه با سال گذشته حدود 30 درصد کاهش یافته است.

زرندی با اشاره به افزایش نرخ ارز و تاثیری که این امر بر کاهش واردات کالاهای مصرفی به ویژه محصولات نساجی و پوشاک داشته گفت تاثیر مثبت ناشی از این فضا باعث شد فعالان این حوزه در سه ماهه آخر سال 97 سه شیفت کار می کردند.

وی افزود: البته در رویکردمان برای استفاده از فضای تحریم و تبدیل آن به فرصت 100 درصد موفق نبوده ایم اما در بسیاری حوزه ها با بهبود وضع اقتصادی روبرو هستیم.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با بیان اینکه فقط در یک حوزه تنش هایی به دلیل تعدد دستورالعمل ها وجود دارد گفت: در بقیه حوزه ها در این زمینه دستورالعمل ها کاهش یافته و ثبات ایجاد شده است.

زرندی افزود: در شاخص تجارت فرامرزی رتبه ایران از 166 در سال 2018 میلادی به 121 ارتقاء یافته است.

وی گفت: اصل درآمد مالیاتی کشور معادل ۶۱.۸۲ درصد را حوزه صنعت و معدن پرداخت می کند در حالی که این سهم در فرانسه ۱۶.۵، در کره جنوبی ۱۳.۶ و در بیشتر کشورها بین 12 تا 15 درصد است.

زرندی افزود: در ایران نسبت مالیات به GDP حدود هفت و نیم درصد اما در بسیاری از کشورها این نسبت 30 درصد است.

وی گفت: این مسأله به دلیل فرار مالیاتی و تبعیض مالیاتی است در حالی که یکی از ابزارهای سیاست گذاری مهم در دست دولت برای تغییر رفتارهای بنگاه های اقتصادی؛ مالیات است و نباید بخش صنعت و معدن جور فرار مالیاتی و تبعیض ها را بکشد.

وی افزود: در سال 97 به دلیل نداشتن ارز از واردات یک سری کالاها جلوگیری کردیم و در برخی نیز مانند داروها، لوازم خانگی و خودرو به سمت ساخت داخل رفتیم. 

کد خبر 30675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =