توان بورس برای رهبری اقتصاد را جدی بگیریم

بهروز خدارحمی اعلام کرد نقدینگی در کشور اکنون رقم بالایی است و می تواند یک تهدید برای اقتصاد باشد با این حال همین نقدینگی در بورس کشور می تواند منشا خیر باشد

سید مسعود آریادوست: بورس می‌تواند نقش رهبری را در اقتصاد کشور بر عهده بگیرد. به شرط اینکه مساله شفافیت در سرتاپای اقتصاد کشور امری الزامی باشد.

بهروز خدارحمی، استاد دانشگاه و کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با "اگزیم نیوز" شرط لیدر شدن توان اقتصادی کشور توسط  بازار بورس را در شفافیت اعلام کرد. به عقیده او اگر در اقتصاد ایران شاهد مساله شفافیت در عموم بخش‌ها باشیم، بورس می‌تواند علاوه بر جذب نقدینگی موجود، منجر به ایجاد رشد و توسعه شرکت‌ها گردد.

خدارحمی گفت: بازار بورس در ایران این پتانسیل را دارد که در توسعه اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. اما در شرایط فعلی و با توجه به اوضاع اقتصادی ایران، باید این سوال را مطرح کرد که آیا بازار بورس توان این مساله را دارد که به تنهایی بار اقتصاد کشور را بر دوش بکشد که باید در پاسخی اجمالی گفت این انتظار صحیحی نیست؛ چرا که در ابتدا باید کمک کنیم تا سهم و میزان اثرگذاری بورس بر بازرهای اقتصادی به اندازه کافی بزرگ شود تا در ادامه این بازار بتواند نقش رهبر یا همان لیدر را در بازار اقتصاد کشور انجام دهد.

او ادامه داد: بورس برای اینکه در اقتصاد نقش رهبری را ایفا کند، باید شفافیت را در اقتصاد کشور تزریق کرد. این شفافیت صرفا نباید مختص شرکت‌هایی باشد که سهامشان در بورس عرضه شده است. این شفافایت باید در سطح کل اقتصاد کشور باشد. بسیاری از صنایع اکنون در خارج از بورس فعالیت دارند و شفافیت آنها از شفافیت شرکت‌های بورسی کمتر است. چنین رویه‌ای نمی تواند مقبول باشد. بورس برای اینکه بتواند در توسعه اقتصادی نقش مهم ایفا کند، در وهله اول باید شاهد شفافیت در اقتصاد کل کشور باشیم.

وی تصریح کرد: وقتی شفافیت یک الزام در کل کشور باشد و ضمن شفافیت امتیازات بیشتری کسب گردد و مشوق های بیشتر اخذ شود و همچنین اگر هزینه شفاف نبود برای افراد بیشتر شود، بدون شک تمایل افراد به سمت حضور در بازار سرمایه حرکت می‌کند. در چنین شرایطی بازار سرمایه و بورس می‌تواند در روند اقتصادی کشور موثر واقع شود. باید شرکت‌های ما ترغیب شوند که ضمن شفافیت به سمت بازار سرمایه آید.

او در پاسخ به این سوال که برای کاهش نقدینگی موجود، بازار بورس می‌تواند نقش مهمی ایفا کند یا خیر، ابراز داشت: طبیعتا همینگونه است. بورس چنین پتانسیلی دارد که میزان نقدینگی امروز را جذب و به نوبه خود به رشد اقتصادی و توسعه شرکت‌ها تبدیل کند. اگر مکانیزم درستی در بازار سرمایه تبیین شود و فرهنگ سازی‌های لازم ایجاد گردد و بر سایر بازارها نظارت کافی حاکم باشد، طبیعتا افراد به میزان ریسکی که می‌پذیرند، دست به سرمایه‌گذاری در بازار بورس می‌زنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به پتانسیل بازار بورس در قبال کسب سود گفت: بازار سرمایه ابزارهای بسیار متنوع و گسترده‌ای برای کسب سود دارد. طیف بسیار گسترده‌ای از اوراق با درآمدهای ثابت، تک سهم، شرکت سرمایه گذاری  و ...در این بازار وجود دارد. لذا هر کسی با توجه به مسئولیت و با توجه به میزان ریسک‌پذیری خود یکی از اوراق متناسب با شرایط خود انتخاب می‌کند و دست به سرمایه‌گذاری می‌زند.

   

کد خبر 28510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =