اجرایی شدن موافقتنامه تجارت ترجیحی با کشور‌های عضو D۸

موافقتنامه تجارت با کشور‌های اوراسیا انجام شده و تا دو ماه آینده اجرا می‌شود

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ حمید زادبوم در گردهمایی معاونان صنایع استان‌های کشور امروز با اعلام این خبر افزود: با ظرفیت سنجی کشور‌های همسایه می‌خواهیم صادرات به ۱۵ کشور همسایه را دو برابر کنیم.

وی به فعال سازی ظرفیت‌های تولیدی در راستای صادرات خبر داد و افزود: شناسایی موانع صادرات و فعال سازی بازار‌های مختلف از جمله سیاست‌های وزارت صنعت است.

زادبوم به موافقتنامه تجارت با کشور‌های اوراسیا، اکو، سازمان همکاری‌های اسلامی و کشور‌های D۸ اشاره کرد و گفت: موافقتنامه ترجیحات تجاری ایران با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا در ۹ فصل با بیش از ۱۰۰ ماده به انضمام جدول امتیازات اعطایی ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا مشمول ۳۶۰ قلم کالا (بر اساس کد ۸ رقمی HS) و جدول امتیازات اعطایی اتحادیه اقتصادی اوراسیا به ایران مشمول ۵۰۲ قلم کالا (براساس کد ۱۰ رقمی HS) است که از ۸۶۲ ردیف تعرفه، تعداد ۲۲۳ ردیف آن محصولات کشاورزی و ۳۶۹ ردیف آن را محصولات صنعتی تشکیل می‌دهند.

وی همچنین گفت: موافقتنامه تجارت ترجیحی بین کشور‌های عضو D ۸ مشتمل بر یک مقدمه و ۳۴ ماده در سال ۹۸ اجرا شده است.

معاون توسعه بازار‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران به انجام موافقتنامه تجارت دوجانبه بین ترکیه، بنگلادش، سوریه اشاره کرد و افزود: با کشورهایی، چون مالزی، هند و پاکستان نیز موافقت نامه‌های تجاری و ازاد در حال انجام است.

زادبوم همچنین از فعال شدن رایزنان صادراتی در ۱۵ کشور هدف خبر داد.

کد خبر 28411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =